Entrevista amb la Bego Samit, docent de Dibuix Artístic de Batxillerat
- Què destacaries de l’enfocament pedagògic de l’Artístic de Proa?
A l’artístic de Proa, volem aportar una base sòlida en la formació del nostre alumnat. Un dels nostres objectius és que el nostre alumnat surti del batxillerat amb la millor formació possible, això els permetrà triar l’opció d’estudis superiors que millor s’adapti a les seves preferències tenint la tranquil·litat que tenen una bona base per iniciar aquest nou camí. Per l’equip docent de l’artístic és important que l’alumnat pugui provar i experimentar amb diferents materials i tècniques, és per això que l’escola posa a disposició de l’alumnat diferents recursos materials i eines tecnològiques que faciliten l’experiència i contacte amb diferents disciplines artístiques i que, per tant, afavoreix l’aprenentatge de l’alumnat. Un altre aspecte que singularitza la proposta acadèmica de l’escola Proa és que l’equip docent d’artístic té en compte els interessos artístics de l’alumnat, a més, realitzem molts projectes artístics per tal d’aplicar aquests interessos. L’organització d’aula, molt propera a un taller, contribueix a fer un seguiment personalitzat que és la base de l’aprenentatge dels alumnes… del qual ens sentim orgullosos i orgulloses.
- Quines tècniques artístiques s’utilitzen per assolir un elevat nivell entre l’alumnat?
Treballem amb una àmplia gamma de tècniques artístiques, des de les més tradicionals fins a les més contemporànies. A assignatures com dibuix artístic i tècniques d’expressió treballem sobretot tècniques tradicionals com el llapis, carbonet, sanguina, tinta, aquarel·la, etc. També treballem amb tècniques de gravat a l’assignatura de disseny on també utilitzem el dibuix com a eina projectual (dibuix tècnic) i diferents tècniques d’acabats per presentar els nostres projectes. Tant a disseny com a cultura audiovisual fem servir programes vectorials i de mapa de bits per tal de modificar fotografies o bé crear produccions gràfiques des de zero. Usem també càmeres fotogràfiques i de vídeo que ens connecta amb l’àmbit de l’audiovisual. A assignatures com cultura audiovisual, creació fotogràfica, projectes artístics i publicitat l’alumnat aprèn qüestions bàsiques de la tècnica i llenguatge audiovisual. A volum treballem tot l’àmbit de les 3 dimensions des de diferents enfocaments disciplinaris, des de l’escultura més clàssica utilitzant fang per modelar, poliuretà per fer talla, fins a treballs més experimentals amb estructures de filferro, guix i fins i tot fotomuntatges. Recentment, hem incorporat l’assignatura de disseny 2D i 3D en la que es fan servir tauletes gràfiques fent servir softwares com el Krita, per treballar l’àmbit digital 2D i el Blender com a exponent de les 3D. Estem incorporant les tauletes gràfiques a l’assignatura de dibuix artístic. En resum, pensem que oferim un ventall ampli de material per poder treballar una de les línies de l’artístic de Proa, que l’alumne tingui l’oportunitat de familiaritzar-se amb múltiples materials i tècniques, això permet als estudiants experimentar i descobrir les seves preferències i les seves fortaleses, assegurant que siguin competents en diverses disciplines artístiques.
- Com contribueix el Batxillerat Artístic al desenvolupament personal dels estudiants?
L’art i la pràctica artística són un dels majors motors per al desenvolupament personal. El contacte amb l’activitat artística proporciona un munt de reptes, com per exemple la connexió amb les emocions, haver de posicionar-se respecte de la nostra realitat immediata i de com funciona el món… També et convida a desenvolupar la capacitat crítica, a treballar la frustració i desenvolupar la capacitat de sobreposar-se a les dificultats. Aquests aprenentatges, que semblen molt llunyans als currículums oficials, són la base per poder idear, planificar, elaborar i presentar diferents propostes artístiques a nivell més professional.
Aquest procés d’aprenentatge a l’artístic de Proa fa possible desenvolupar totes aquestes aptituds del nostre alumnat: conèixer-se millor, desenvolupar habilitats socials, emocionals i professionals que seran valuoses al llarg de la seva vida i de la seva carrera.
- Què destacaries dels 26 anys de l’artístic de Proa?
Oferim el Batxillerat Artístic des del curs 1999-2000, som un dels primers centres concertats de Barcelona en apostar per l’art com a modalitat i podem dir amb orgull que tenim una sòlida trajectòria en el seu ensenyament. En ser un centre concertat podem oferir un equip docent estable amb una formació variada i actualitzada, tenint un ampli coneixement dels perfils professionals i oferint una bona orientació a estudis posteriors. A la vegada, ens permet conèixer bé el nostre alumnat i les seves necessitats i, per tant, promovem el desenvolupament del seu potencial artístic. L’entorn i ambient de l’Artístic de Proa promou la confiança i la companyonia (i a això afegim el que hem comentat a les preguntes anteriors sobre la formació que oferim).
- Pots compartir algun projecte destacat que exemplifiqui la creativitat fomentada en el Batxillerat Artístic?
A l’artístic de Proa ens agrada generar i rebre propostes de projectes que surtin de l’aula. En cursos anteriors s’han fet exposicions a sales del barri, i també s’han fet diferents intervencions a l’edifici de l’escola. Aquest curs s’ha proposat fer un mural doodle art a les escales de l’edifici de secundària. Aquesta intervenció artística s’ha fet a l’assignatura de dibuix artístic de 2n de batxillerat i té diversos objectius, com desenvolupar un projecte col·laboratiu entre els estudiants. Cada estudiant ha desenvolupat un motiu propi per inserir al mural final. S’ha acordat l’estil global i cada alumne s’ha adaptat i ha aportat al conjunt del projecte. El mural celebra també el 25è aniversari de l’edifici, i pensàvem que una intervenció artística era un bon regal per l’espai que compartim tantes hores al dia. Aporta a l’escola un ambient més artístic i contemporani, els motius dibuixats representen elements dels diferents àmbits del saber i valors que treballem a l’escola. Quan es plantejava el disseny del mural vam estar analitzant que a l’edifici de secundària li faltava una senyalització més clara per situar-se en cada pis. Com abans tota la barana era de color gris, costava situar-se. El mural està dissenyat amb un codi de colors que ens serveix per ajudar a situar-nos en cada un dels pisos, ja que cada pis té un color assignat. També hem realitzat un pressupost tenint en compte el material utilitzat (retoladors Posca), les hores del disseny i realització del mural i l’hora de mà d’obra.
El resultat final ha estat una obra que enriqueix visualment l’escola i reflecteix la creativitat que promovem.
Entrevista amb la Bego Samit, docent de Dibuix Artístic de Batxillerat
- Què destacaries de l’enfocament pedagògic de l’Artístic de Proa?
A l’artístic de Proa, volem aportar una base sòlida en la formació del nostre alumnat. Un dels nostres objectius és que el nostre alumnat surti del batxillerat amb la millor formació possible, això els permetrà triar l’opció d’estudis superiors que millor s’adapti a les seves preferències tenint la tranquil·litat que tenen una bona base per iniciar aquest nou camí. Per l’equip docent de l’artístic és important que l’alumnat pugui provar i experimentar amb diferents materials i tècniques, és per això que l’escola posa a disposició de l’alumnat diferents recursos materials i eines tecnològiques que faciliten l’experiència i contacte amb diferents disciplines artístiques i que, per tant, afavoreix l’aprenentatge de l’alumnat. Un altre aspecte que singularitza la proposta acadèmica de l’escola Proa és que l’equip docent d’artístic té en compte els interessos artístics de l’alumnat, a més, realitzem molts projectes artístics per tal d’aplicar aquests interessos. L’organització d’aula, molt propera a un taller, contribueix a fer un seguiment personalitzat que és la base de l’aprenentatge dels alumnes… del qual ens sentim orgullosos i orgulloses.
- Quines tècniques artístiques s’utilitzen per assolir un elevat nivell entre l’alumnat?
Treballem amb una àmplia gamma de tècniques artístiques, des de les més tradicionals fins a les més contemporànies. A assignatures com dibuix artístic i tècniques d’expressió treballem sobretot tècniques tradicionals com el llapis, carbonet, sanguina, tinta, aquarel·la, etc. També treballem amb tècniques de gravat a l’assignatura de disseny on també utilitzem el dibuix com a eina projectual (dibuix tècnic) i diferents tècniques d’acabats per presentar els nostres projectes. Tant a disseny com a cultura audiovisual fem servir programes vectorials i de mapa de bits per tal de modificar fotografies o bé crear produccions gràfiques des de zero. Usem també càmeres fotogràfiques i de vídeo que ens connecta amb l’àmbit de l’audiovisual. A assignatures com cultura audiovisual, creació fotogràfica, projectes artístics i publicitat l’alumnat aprèn qüestions bàsiques de la tècnica i llenguatge audiovisual. A volum treballem tot l’àmbit de les 3 dimensions des de diferents enfocaments disciplinaris, des de l’escultura més clàssica utilitzant fang per modelar, poliuretà per fer talla, fins a treballs més experimentals amb estructures de filferro, guix i fins i tot fotomuntatges. Recentment, hem incorporat l’assignatura de disseny 2D i 3D en la que es fan servir tauletes gràfiques fent servir softwares com el Krita, per treballar l’àmbit digital 2D i el Blender com a exponent de les 3D. Estem incorporant les tauletes gràfiques a l’assignatura de dibuix artístic. En resum, pensem que oferim un ventall ampli de material per poder treballar una de les línies de l’artístic de Proa, que l’alumne tingui l’oportunitat de familiaritzar-se amb múltiples materials i tècniques, això permet als estudiants experimentar i descobrir les seves preferències i les seves fortaleses, assegurant que siguin competents en diverses disciplines artístiques.
- Com contribueix el Batxillerat Artístic al desenvolupament personal dels estudiants?
L’art i la pràctica artística són un dels majors motors per al desenvolupament personal. El contacte amb l’activitat artística proporciona un munt de reptes, com per exemple la connexió amb les emocions, haver de posicionar-se respecte de la nostra realitat immediata i de com funciona el món… També et convida a desenvolupar la capacitat crítica, a treballar la frustració i desenvolupar la capacitat de sobreposar-se a les dificultats. Aquests aprenentatges, que semblen molt llunyans als currículums oficials, són la base per poder idear, planificar, elaborar i presentar diferents propostes artístiques a nivell més professional.
Aquest procés d’aprenentatge a l’artístic de Proa fa possible desenvolupar totes aquestes aptituds del nostre alumnat: conèixer-se millor, desenvolupar habilitats socials, emocionals i professionals que seran valuoses al llarg de la seva vida i de la seva carrera.
- Què destacaries dels 26 anys de l’artístic de Proa?
Oferim el Batxillerat Artístic des del curs 1999-2000, som un dels primers centres concertats de Barcelona en apostar per l’art com a modalitat i podem dir amb orgull que tenim una sòlida trajectòria en el seu ensenyament. En ser un centre concertat podem oferir un equip docent estable amb una formació variada i actualitzada, tenint un ampli coneixement dels perfils professionals i oferint una bona orientació a estudis posteriors. A la vegada, ens permet conèixer bé el nostre alumnat i les seves necessitats i, per tant, promovem el desenvolupament del seu potencial artístic. L’entorn i ambient de l’Artístic de Proa promou la confiança i la companyonia (i a això afegim el que hem comentat a les preguntes anteriors sobre la formació que oferim).
- Pots compartir algun projecte destacat que exemplifiqui la creativitat fomentada en el Batxillerat Artístic?
A l’artístic de Proa ens agrada generar i rebre propostes de projectes que surtin de l’aula. En cursos anteriors s’han fet exposicions a sales del barri, i també s’han fet diferents intervencions a l’edifici de l’escola. Aquest curs s’ha proposat fer un mural doodle art a les escales de l’edifici de secundària. Aquesta intervenció artística s’ha fet a l’assignatura de dibuix artístic de 2n de batxillerat i té diversos objectius, com desenvolupar un projecte col·laboratiu entre els estudiants. Cada estudiant ha desenvolupat un motiu propi per inserir al mural final. S’ha acordat l’estil global i cada alumne s’ha adaptat i ha aportat al conjunt del projecte. El mural celebra també el 25è aniversari de l’edifici, i pensàvem que una intervenció artística era un bon regal per l’espai que compartim tantes hores al dia. Aporta a l’escola un ambient més artístic i contemporani, els motius dibuixats representen elements dels diferents àmbits del saber i valors que treballem a l’escola. Quan es plantejava el disseny del mural vam estar analitzant que a l’edifici de secundària li faltava una senyalització més clara per situar-se en cada pis. Com abans tota la barana era de color gris, costava situar-se. El mural està dissenyat amb un codi de colors que ens serveix per ajudar a situar-nos en cada un dels pisos, ja que cada pis té un color assignat. També hem realitzat un pressupost tenint en compte el material utilitzat (retoladors Posca), les hores del disseny i realització del mural i l’hora de mà d’obra.
El resultat final ha estat una obra que enriqueix visualment l’escola i reflecteix la creativitat que promovem.

Altres articles destacats
L'escola impulsa un Projecte Inclusiu per Conscienciar sobre les Barreres Arquitectòniques i l'Esport Adaptat.
L’escola va obrir les seves portes a tot el barri per acollir el primer Torneig de Voleibol Femení Escolar.
Les nostres alumnes Andrea Soler, Ingrid Romera i Mariona Gibert, de 2n de Batxillerat durant el curs 2023-2024, han estat distingides amb la Distinció de les Proves d’Accés a la Universitat.
Les fronteres no només delimiten territoris, sinó que també delimiten oportunitats. El 30 de gener, dia escolar de la no Violència i la Pau, és una oportunitat per a pensar en com podem fer un món més just i pacífic.
Entrevista amb la Marta Conde, actual coordinadora de Primària que ha agafat el relleu de l'Anna Farrés.
L’alumnat de l’Escola Proa participa en les Proves Cangur per fomentar el pensament logicomatemàtic i la creativitat en la resolució de problemes.
A l'artístic de Proa, volem aportar una base sòlida en la formació del nostre alumnat. Un dels nostres objectius és que el nostre alumnat surti del batxillerat amb la millor formació possible...
Aquest mes de març, l'Escola Proa celebra una cursa solidària en benefici de l'ONG Avismon.
L’Escola Proa participa en el programa "Menjadors escolars més sans i sostenibles".