El social humanístic de Proa

El Batxillerat social i humanístic de l’Escola Proa ofereix una formació sòlida en matèries com la història, la literatura, l’economia i la geografia. Aquest itinerari inclou també l’aprenentatge de llengües estrangeres com l’anglès, el francès o l’alemany, afavorint així una visió cultural àmplia i essencial per a futures carreres en l’àmbit de les ciències socials, les humanitats, el dret o l’empresa. A Proa, impulsem el desenvolupament del pensament crític i la comprensió de la diversitat cultural.

Objectius de l‘especialitat

Al Batxillerat d’Humanitats i Ciències Socials treballem per ajudar l’alumnat a plantejar un conjunt coherent de problemes i a cercar solucions d’una manera comprensiva i crítica
  • Facilitant la comprensió dels fonaments històrics i filosòfics de la   societat.

  • Fomentant la comunicació escrita i oral efectiva⇒ Millorar les   habilitats de comunicació.

  • Promovent la comprensió intercultural i la tolerància.

  • Desenvolupant habilitats de pensament crític i promovent la   consciència cívica i la participació activa.

  • Desenvolupant habilitats d’investigació i anàlisi, pròpies del   món humanístic i social.

El nostre tarannà humanista

Centrat en l’Estudiant i el seu desenvolupament Integral i holístic

– Atenció individualitzada, atenent les necessitats, interessos i ritmes d’aprenentatge de l’alumnat.

– Desenvolupament holístic.

Foment de la Reflexió Crítica i el Pensament Independent

– Diàleg i debat.

– Pensament crític.

Educació en valors

– Empatia, tolerància, respecte, comprensió i sensibilitat.

– Ètica i integritat -sentit de justícia, honestedat i responsabilitat.

Promoció de l’Art i la Cultura

– Aprenentatge Interdisciplinari.

– Valoració de la Diversitat Cultural.

Creació d’un Ambient d’Aprenentatge Positiu

– Clima de confiança i respecte.

– Suport emocional i motivació.

El nostre batxillerat

  • Activitats d’acollida. Es barreja l’alumnat de 4t que continua al batxillerat.
  • Incrementem una línia, fet que implica un increment d’alumnes. La gran majoria d’alumnes venen de fora i es fan dinàmiques de tutoria per potenciar el coneixement mutu.
  • Estabilitat docent
  • Patis en dues franges (de 9:50h a 10:10h i de 12:10 a 12:30h)
  • Oferta de matèries trimestrals (matèria d’Introducció al TR)
  • Enquesta de clima escolar
  • Grups de tutoria barrejats per modalitats
  • Oferta de matèries per l’IOC
  • Equip tutorial durant els 2 cursos de Batxillerat
  • Es fan convivències a l’inici de curs.

Les matèries del social humanístic de 1r Batxillerat

3a franja trimestral

Oferta de Matèries Optatives Trimestrals de 3h setmanals (MOT)

Social humanístic: Creació literària, Autoconeixement i ocupació, TR (treball de Recerca), Projecte social, Alemany.

Matèries de 1r de Batxillerat

Matèries de les modalitats de batxillerats

Matèries obligatòries de modalitat (MOM)

MATEMÀTIQUES DE LES CIÈNCIES SOCIALS

  • Nous continguts de les PAU distribuïts en tres blocs (Àlgebra, càlcul, i probabilitat). Garantim fer tot el temari abans de l’acabament de les classes.

  • Materials: llibreta o fulls separats, calculadora i ordinador portàtil per fer els exercicis del llibre digital. Moodle.

  • Recursos: la Clevertouch de l’aula per projectar gràfics, taules, …

  • Activitats extralectives i sortides: Convocatòria anual de les Proves Cangur.

  • A 1r es comença la matèria des de zero, per tant, aquells alumnes que no hagin agafat l’optativa de llatí de 4t de l’ESO la poden agafar tranquil·lament.

  • Els sabers de 1r se centren principalment en l’aprenentatge de la llengua llatina, però hi ha una secció important dedicada a la cultura clàssica, història romana, mitologia, art, institucions polítiques, dret… filosofia i valors de la cultura occidental.

  • A 2n es treballa el llatí de forma més pràctica amb traduccions de textos literaris i sintaxi. Preparació per a les PAU.

LLATÍ

LITERATURA UNIVERSAL

  • L’objecte d’estudi de la matèria és el discurs literari i pren com a base la lectura d’obres o de fragments representatius de l’anomenada literatura occidental

  • La matèria desenvolupa principalment la competència estètica i literària.

  • Es fan comentaris, treballs monogràfics, sortides al teatre, exposicions o visites culturals que enriqueixin amb l’experiència vivencial els temes tractats a classe.

  • La matèria es treballa de manera teòrica (conceptes econòmics) i, sobretot, molt pràctica: amb activitats de tota mena: comentaris de text, càlculs matemàtics, representacions gràfiques. Tot de manera competencial.

  • Es treballa amb el Classroom on tenen la teoria de cada tema i els exercicis pràctics.

  • De cada tema es fa una situació d’aprenentatge vinculada a les ODS. Se’ls hi planteja aquesta situació per grups i l’han de resoldre.

  • Al llarg del segon trimestre es comença un Projecte emprenedor on han de fer un pla de negoci. Tot pràctic i grupal on es presenta oralment el projecte (molt guiat).

ECONOMIA

Matèries optatives anuals (MOA I)

FRANCÈS

  • Totes les unitats amb petits projectes pràctics, basats en un context real, amb reptes assolibles. Ex.: recerca d’un pis a un país francòfon, planificació d’un cap de setmana a una ciutat francesa, creació de fotonovel·les, etc.

  • Teatre en francès.

  • Material: llibre de text, llibre de lectura, quadern d’exercicis, classroom…

  • Apropament a la cultura francòfona amb cançons, pel·lícules, poemes i relats curts i notícies d’actualitat.

  • Basada en Sociologia i Política.

  • No s’utilitza llibre. Es treballa amb Classroom.

  • Es treballa en base a grups de treball heterogenis sobre problemes de l’actualitat.

  • Assignatura  molt  pràctica,  on  es  projecten  diversos  films  relacionats  amb  la  matèria  i  que serveixen de base de discussió.

  • Hi ha una petita part teòrica que cada alumne ha de preparar i exposar a la resta de classe. Es valora la crítica argumentada i les possibles solucions als conflictes.

PROBLEMÀTICA SOCIAL I CIUTADANA

Matèries optatives trimestrals

CREACIÓ LITERÀRIA

  • Aquesta optativa està dedicada a la producció de discursos orals, escrits i audiovisuals amb intenció artística i literària.

  • Es treballa de manera pràctica en:

    • L’elaboració de textos amb voluntat literària.
    • La planificació de l’estructura del discurs en relació amb els gèneres tradicionals: prosa, poesia i teatre.
    • La composició escrita de textos de tipologia diversa. També de composicions audiovisuals, de breus seqüències de teatre, cançó, guió cinematogràfic, còmic, etc., amb especial atenció al llenguatge literari.
    • Es complementa amb accions “performance”, sortides per fer apunts del natural, sortides al teatre i exposicions, per fonamentar la visió crítica i posa l’alumnat en contacte amb la multiplicitat d’expressions artístiques i culturals que poden servir de base per a la creació.

La matèria té com a objectiu preparar l’alumnat per a la vida adulta i el món laboral. Es concreta en:

  • Desenvolupament  personal:  se  centra  en  el  creixement  personal  i  el  benestar  emocional. L’alumnat aprèn habilitats de comunicació, presa de decisions, resolució de conflictes i reforç de l’autoestima.

  • Desenvolupament social: l’alumnat explora temes relacionats amb les relacions interpersonals, l’empatia i la comprensió de la diversitat cultural. També se’ls ensenya la importància de treballar en equip i la col·laboració.

  • Recerca de feina: habilitats essencials per al voltant de treball, com ara la redacció de currículums, la preparació de cartes de motivació i l’ètica laboral. També poden aprendre sobre drets laborals i lleis relacionades amb l’ocupació.

AUTOCONEIXEMENT I OCUPACIÓ

Projecte Social

Assignatura centrada en el Cooperativisme: conceptes bàsics, principis, cooperativisme a Barcelona i a Sants. Els continguts de l’assignatura són els següents:

  • Definició de cooperativisme.

  • Principis del cooperativisme.

  • Conceptes bàsics d’una cooperativa.

  • Tipus de cooperatives existents en el barri de Sants.

  • Creació d’una cooperativa.