Som Proa

L’Escola Proa és una escola concertada d’iniciativa social. Va ser creada l’any 1966 per un grup de famílies del barri de la Bordeta vinculades a la Parròquia de Sant Medir i a l’Escola de famílies de Barcelona. Aquell grup de famílies va ser l’inici del que posteriorment esdevingué l’Associació de Famílies Bordeta—Sant Medir (AFBSM), actual entitat titular de l’escola. En aquells anys difícils per al nostre país, l’esforç i el compromís d’aquelles famílies van culminar amb el naixement d’una escola per als seus fills i filles i per a tots els infants del barri que els seus fundadors van somiar com a laica, activa, de qualitat i arrelada a la cultura catalana.

L’actual comunitat educativa de l’Escola Proa és i se sent hereva d’aquest somni mantenint l’esperit fundacional i amb la mirada posada en el futur, amb el convenciment que l’educació és la principal eina de progrés personal i de tota la societat.

Les famílies, a través dels seus representants, tenen un paper central com a titulars de l’escola que els confereix un alt nivell de corresponsabilitat en la seva bona marxa

Una escola catalana

Com a Escola Catalana, volem ser fidels a la realitat del país, tot procurant la integració de tots els membres de l’escola a la societat catalana a través de la nostra llengua i la nostra cultura, raó per la qual la llengua de comunicació oral i escrita és el català.

Creiem que és a partir del sentiment viu i positiu de pertànyer a una comunitat que les persones tenim possibilitats de sentir-nos ciutadans i ciutadanes d’una col·lectivitat molt més àmplia. Per tant, entenem la catalanitat no pas com un tancament al món exterior, sinó com una porta oberta a la comprensió i apreciació d’altres cultures i comunitats.

Un referent en el món educatiu

L’Escola Proa evoluciona i es renova constantment per servir les generacions dels temps actuals i del futur. Per això estem atents als canvis socials i tecnològics, als avenços que aporta la ciència, als resultats de la recerca en pedagogia i en neurociència i a tot allò que pot fer replantejar i millorar metodologies i programes.

L’escola promou la formació permanent del sector docent i de la resta de treballadors, amb l’objectiu de millorar constantment la nostra tasca educativa i administrativa. Aquesta formació contínua ens permet adaptar-nos als canvis i innovacions pedagògiques, garantint una oferta educativa de qualitat i que respon a les necessitats actuals de l’alumnat i de la societat.

També col·laborem i ens beneficiem de diversos projectes i programes educatius i socials de la ciutat, ja siguin promoguts pels Serveis Educatius, per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona o per qualsevol altra entitat de caràcter professional o universitari.

Una manera diferent de governar-nos

L’Escola Proa es governa mitjançant una estructura organitzativa que garanteix la participació de tota la comunitat educativa.

La titularitat de l’escola recau en l’Associació de Famílies Bordeta-Sant Medir (AFBSM), que és responsable de la gestió econòmica i administrativa. L’AFBSM la componen els socis i sòcies que, majoritàriament, són les famílies de l’escola i les persones treballadores.

El Consell Escolar és el màxim òrgan de participació, està format per representants de l’AFBSM, famílies, alumnat, professorat i personal administratiu, i s’encarrega de supervisar la marxa del centre i aprovar les principals línies de treball de l’escola.

La direcció del centre recau en el Gabinet Gerent, que al seu torn el conforma la Direcció Pedagògica de l’escola, la Direcció Administrativa i un representant de la Junta de Famílies (AFBSM).

La Direcció Pedagògica està conformada per l’Equip Directiu (format per la direcció i les coordinacions d’etapa) i s’encarrega de gestionar i prendre decisions en l’organització acadèmica i pedagògica de l’escola.

La gestió econòmica i administrativa recau en la Direcció Administrativa qui s’ocupa de les finances, relacions laborals i manteniment de les instal·lacions.

Les famílies tenen un paper cabdal en l’organització escolar, ja sigui formant part del Grup de Famílies Delegades, essent sòcies de l’AFBSM, formant part de la Junta Directiva o en els diferents Grups de Treball de l’escola, contribuint, de manera activa a fer de Proa una escola inclusiva i participativa.

Missió i valors

La missió de l’Escola Proa és l’educació integral del seu alumnat, la qual implica cultivar els recursos personals de cadascun d’ells i elles, acompanyant-los amb la voluntat de despertar-los la curiositat pel coneixement, fer-los competents en els diferents àmbits, mostrar-se crítics, solidaris i respectuosos amb l’entorn i amb els altres i, sobretot, a cuidar el seu benestar físic i emocional.

Des de l’escola creiem i promovem la participació de tots els estaments en processos d’avaluació conjunta, en el disseny de propostes i mitjançant la creació de grups de treball que ajuden al creixement de la institució i a l’aprenentatge col·lectiu, fent de l’escola una entitat resilient, participativa i democràtica.