Educació primària

L’educació primària és una etapa fonamental en la formació dels nens i de les nenes, que s’inicia en finalitzar l’educació infantil i continua en l’educació secundària obligatòria (ESO). Es divideix en tres cicles: Inicial (6-8 anys), Mitjà (8-10 anys) i Superior (10-12 anys).

Tenint present que el grau de maduresa de l’alumnat de la mateixa edat no és uniforme, preveure els aprenentatges per cicles de dos anys permet adaptar millor l’activitat docent a les característiques de cadascun. Les finalitats bàsiques d’aquesta etapa educativa són proporcionar a l’alumnat un marc d’aprenentatges que li permeti iniciar-se en l’adquisició de les competències pròpies a la seva edat i en l’aplicació dels instruments i eines necessàries per adquirir nous aprenentatges.

Suport psicopedagògic

El Departament de Psicopedagogia de l’Escola compta amb tres psicòlogues, una logopeda i una psicopedagoga.

La psicòloga de primària intervé cada quinze dies liderant les sessions d’educació emocional a l’aula acompanyada per la persona tutora. D’aquesta manera, pot observar i conèixer la dinàmica de tota la classe i fa un seguiment dels infants amb dificultats o susceptibles de rebre una atenció més personalitzada per tal de poder fer valoracions, reeducacions individuals o en petit grup i orientar les famílies.

El treball psicopedagògic es realitza sempre en estreta col·laboració amb les mestres i la resta de l’equip de psicologia. El treball en equip permet programar i avaluar la trajectòria personal i escolar de cada nen o nena d’una manera consensuada i més encertada.

La logopeda ajuda al reconeixement i reproducció dels diferents sons de la nostra llengua als infants i a estructurar correctament el llenguatge.

La psicopedagoga elabora material i ajuda al conjunt de mestres per tal de poder atendre a la diversitat de la millor manera possible.

Treball en petit grup: els tallers

Els tallers de raonament al cicle inicial i al cicle mitjà, ideats per les psicòlogues dels cicles, estan pensats per afavorir el procés de desenvolupament cognitiu i grafo-perceptiu.

Els tallers de català al CI, CM i CS pretenen reforçar i ampliar els aspectes treballats a la classe utilitzant material pensat per a diferents nivells. Els primers anys treballem més la discriminació auditiva, posteriorment, la comprensió i acabant l’etapa posant més èmfasi en l’expressió escrita. Tot això ho fem utilitzant agrupaments flexibles diferents del grup classe. Reduir la ràtio a les aules mitjançant els tallers permet una atenció més personalitzada.

Els tallers de matemàtiques reforcen i amplien tots els aspectes treballats a classe. Es treballa amb mig grup i això permet l’ús de materials manipulatius i la possibilita de poder experimentar amb ells i elles per tal de poder crear els conceptes matemàtics.

Treball globalitzat: Reptes, espais i projectes

Al Cicle Inicial realitzem els reptes en dues sessions d’hora i mitja cadascuna. Els proposem diferents activitats, acompanyades de material, que gràcies a l’experimentació i al descobriment han de poder resoldre i treure’n unes conclusions. Acabem el repte fent una posada en comú del que hem après. L’alumnat pot escollir el repte que vol fer i al final haurà passat per totes les propostes. Els reptes poden ser molt variats. Algunes de les propostes són: pensament matemàtic, estructures de llenguatge, robòtica, vida quotidiana, raonament o art.

Al Cicle Mitjà portem els reptes del Cicle Inicial un grau més enllà. Les propostes varien i es compliquen. Hi ha espais per treballar el mètode científic, teatre, noves tecnologies, raonament, art i artistes, entre altres. Quan acabem, sempre fem una posada en comú del que hem après.

A Cicle Mitjà i Superior, treballem per projectes per fomentar un aprenentatge significatiu i connectat amb la realitat. L’alumnat participa en la recerca, la resolució de problemes i presentació de solucions, desenvolupant així competències com el pensament crític, la col·laboració i la creativitat.

Servei a la comunitat

Des de l’escola tenim molt clar que formem part d’una comunitat. I és un objectiu comú que volem mirar d’ajudar als agents del nostre voltant. És per això que a Primària realitzem una sèrie de serveis convençuts amb la idea de poder aportar alguna cosa a la societat, i esperant que la llavor del voluntariat arreli a partir de l’experiència.

L’alumnat de 5è realitza un projecte conjunt amb Everywhere Schools, i el de 6è col·labora setmanalment amb l’ONG del barri Gra de Blat.

Tallers d’anglès i auxiliar de conversa

Durant les estones de taller d’anglès els grups es desdoblen i es poden treballar les competències de manera més personalitzada i en funció de les necessitats de l’alumnat. A més a més, disposem d’una auxiliar de conversa nadiua per treballar específicament l’expressió oral.