Canal de denúncia

Canal de denúncia, què és

La Fundació Ressons i l’Escola PROA disposen d’un Canal de denúncia a través del qual es poden comunicar, de manera segura i confidencial, possibles irregularitats, incompliments normatius o conductes contràries a l’ètica, a la legalitat o a les normes internes de les entitats. Aquest canal també permet notificar situacions d’assetjament moral, sexual, per raó de sexe o qualsevol altre tracte discriminatori.

El funcionament del Canal de denúncia es fonamenta en els principis de confidencialitat i en la prohibició de represàlies envers les persones que informin de bona fe. Les comunicacions poden ser anònimes, si bé es recomana la identificació per tal de facilitar, si escau, l’ampliació de la informació aportada.

Aquest mecanisme té caràcter complementari i no substitueix els canals habituals de comunicació de la Fundació Ressons i de l’Escola PROA amb els seus treballadors/es, col·laboradors/es o altres tercers amb qui mantinguin una relació professional, laboral o comercial directa. En aquest sentit, s’encoratja a fer ús dels canals interns establerts per resoldre les situacions de forma prèvia a la utilització del Canal denúncia.

Cal tenir present que el Canal de denúncia no està habilitat per a la formulació de consultes o dubtes relacionats amb la interpretació de la normativa legal o interna de les entitats. Per a aquestes qüestions, podeu utilitzar l’adreça electrònica específica habilitada per aquest efecte:

escolaproa@escola-proa.cat

Gràcies a aquesta plataforma, i amb la col·laboració responsable de totes les persones vinculades a la Fundació Ressons i a l’Escola PROA, es poden detectar i corregir conductes que contravinguin els principis ètics i normatius que regeixen les nostres entitats.

En compliment de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, de la Directiva 2019/1937 i de la resta de normativa aplicable, Fundació Ressons i l’Escola PROA ha creat un Canal de denúncia amb l’objectiu de canalitzar aquelles alertes sobre possibles riscos que es puguin conèixer, la qual cosa constitueix un acte responsable i un deure ètic.

Qui pot ser l’informant?

Es considera inclosa qualsevol persona que, per la seva feina a la Fundació (ja sigui com a empleat, administrador, directiu o membre del Patronat) o per la seva vinculació a empreses que li presten serveis (fabricants, proveïdors, contractistes i subcontractistes), tingui informació sobre infraccions, irregularitats o incompliments comesos en un context laboral, comercial o professional, independentment de si la seva relació laboral o professional amb la Fundació o aquestes empreses encara existeix o ja ha finalitzat.

Com accedir al Canal de denúncia?

El Canal de denúncia, accessible a través d’un enllaç en aquesta pàgina, et connecta a un formulari, segur i confidencial. Aquest formulari registra les teves comunicacions garantint-ne la confidencialitat i integritat en tot moment. Pots comunicar incidències per escrit les 24 hores del dia. En estar la web allotjada en un proveïdor extern, ofereix majors garanties de seguretat i confidencialitat per a qui informa. Per accedir al formulari del Canal de denúncia, cal que acceptis la Política de Privacitat.

La comunicació es pot fer enviant un correu electrònic a l’adreça: complianceproa@escola-proa.cat

Puc reportar de forma anònima?

El informant decidirà si desitja formular la comunicació de manera anònima o no anònima; en aquests segon cas es garantirà la reserva d’identitat de l’informant, de manera que aquesta no sigui revelada a terceres persones.

Quina informació s’ha d’aportar al fer la comunicació?

Perquè una comunicació pugui ser valorada adequadament, és necessari que contingui la següent informació:

Dades de la persona denunciant

L’Escola admet denúncies anònimes. Per tant, no és obligatori que s’identifiqui per a presentar una denúncia.

Si es desitja identificar, ha d’emplenar aquest apartat:

Persona física denunciant

Nom

Cognoms

Document identificació núm.

Representant

Nom

Cognoms

Document identificació Núm.

Càrrec / condició

Dades de contacte

Direcció Postal

Població

Codi postal

Telèfon mòbil i/o fix

Adreça electrònica

Dades de l’Entitat denunciada

Nom / raó social

Dades de la/es Persona/es denunciada/es (si els/les pot identificar)

Nom

Cognoms

Descripció de la infracció

Fets que es denuncien

Data dels fets

Hi ha testimonis de l’incompliment o la incidència?

Documentació / informació adjunta (evidències)

(Es recomana que adjunti a la denúncia, en la mesura que pugui, qualsevol documentació i/o informació de què disposi o que obtingui en el futur acreditativa o relacionada amb els fets denunciats. Pot fer arribar aquesta documentació o qualsevol altra informació en qualsevol moment i en suport paper o electrònic.)

Quines són las garanties en cas d’utilitzar Canal de denúncia?

El Canal de denúncia disposa de mesures de seguretat tècniques i d’organització per evitar que la informació es reveli, es perdi, es destrueixi o no estigui disponible. La persona responsable del sistema i qualsevol altra que necessiti accedir a la comunicació per gestionar-la, estan obligades a mantenir una estricta confidencialitat sobre tot el contingut, incloent les dades de les persones implicades, i especialment la identitat de qui informa i de la persona denunciada. A més, qui utilitzi el Canal de denúncia pot fer-ho sense donar el seu nom. La Fundació Ressons i l’Escola PROA garanteix la protecció contra qualsevol represàlia per a aquelles persones que utilitzin el Canal de denúncia de bona fe. Per contra, fer denúncies falses pot ser motiu de sancions disciplinàries.

Característiques principals

Confidencialitat:
Entenem que la confidencialitat és fonamental per encoratjar les persones a presentar comunicacions al canal de denúncia. Garantim la confidencialitat absoluta en tot el procés i protegim la identitat de la persona informant en la mesura permesa per la llei. S’hi inclou la possibilitat d’enviar la informació de manera anònima.

Procés d’investigació imparcial:
Un cop es presenta una comunicació, s’investigarà minuciosament l’assumpte de manera objectiva i diligent de conformitat amb la normativa interna i la legislació aplicable. Al llarg de tot el procés s’han de respectar els drets dels involucrats, en particular la presumpció d’innocència.

Protecció contra represàlies:
No tolerem cap forma de represàlia contra les persones informants de bona fe. Estem compromesos a salvaguardar els drets i la integritat dels qui s’atreveixen a informar de qualsevol irregularitat. Prendrem mesures disciplinàries apropiades contra qualsevol individu que prengui represàlies contra una persona informant.

Diligència:
Les persones gestores del canal tramitaran diligentment les informacions que se’ls hagi comunicat. En tot cas, s’ha d’adoptar la decisió que sigui necessària en el termini màxim de tres mesos, llevat de casos d’especial complexitat que requereixin una ampliació del termini, cas en què aquest es pot estendre fins a un màxim de tres mesos addicionals més.

Resolució i seguiment:
Un cop conclosa la investigació, prendrem les accions necessàries per abordar el problema identificat i, quan sigui possible, prendrem mesures correctives per prevenir futures irregularitats. A més, ens comprometem a mantenir informada la persona informant sobre el progrés i la resolució de la seva comunicació, sempre que sigui possible i permès per la llei.

Què succeeix després d’haver presentat una comunicació?

Després de comunicar una possible incidència, se’t notificarà la recepció en un màxim de 7 dies naturals. El Responsable del Sistema farà una primera avaluació per determinar si la incidència sembla plausible. Si es considera que podria ser certa, la comunicació s’admetrà a tràmit. En cas contrari, es rebutjarà si no hi ha indicis raonables, si no compleix els requisits mínims o si els mateixos fets ja s’han denunciat a un jutjat o organisme administratiu. Si la comunicació s’accepta, es designarà un instructor que investigarà els fets de manera objectiva, completa i professional. Quan la investigació finalitzi, es comunicarà les decisions preses a les persones investigades i, sempre que sigui factible, es notificarà a l’informant la conclusió del procediment i el resultat general.

Canals Externs d’Informació i Comunicació als autoritats competents

Tot i que us recomanem utilitzar el nostre Canal de denúncia per comunicar possibles irregularitats, volem informar-vos que també teniu a la vostra disposició el canal extern habilitat per l’Oficina Antifrau de Catalunya, com a entitat independent per a la protecció de l’informant a Catalunya. Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: https://seuelectronica.antifrau.cat

Accés al Canal de denúncia de la Fundació Ressons i de l’Escola Proa