Educació secundària

Un dels objectius que pretén assolir l’Ensenyament Secundari Obligatori és l’accés de tot l’alumnat als elements bàsics de la cultura i una formació encaminada a afavorir que els i les joves assumeixin els seus deures, que els permeti la construcció de la pròpia personalitat i que els prepari per a l’accés a l’educació postobligatòria i a l’assoliment de competències clau.

El desenvolupament integral de l’alumnat en aquesta etapa compta amb el suport d’una auxiliar d’aula que atén específicament els estudiants amb necessitats educatives especials. A més, la psicòloga i la logopeda de l’etapa assessoren i faciliten l’adaptació dels materials, garantint que s’ajustin a les necessitats de cada noi i noia. Aquest acompanyament pretén oferir una millor atenció i personalització del procés d’aprenentatge del nostre alumnat, afavorint la seva inclusió acadèmica i el seu creixement personal.

Competència comunicativa i lingüística

El desenvolupament de la competència comunicativa i lingüística en català, castellà, anglès i francès és essencial.

A l’ESO, es potencia l’aprenentatge d’anglès amb grups reduïts i la col·laboració d’un auxiliar nadiu, mentre que el francès s’introdueix com a segona llengua estrangera. També es fomenten la comprensió lectora, l’expressió oral i escrita mitjançant tallers de creació literària setmanals, mitja hora de lectura diària a classe i matèries optatives com el teatre, posant especial atenció a l’ortografia amb materials específics.

A més, promovem altres tipus de llenguatge per transmetre idees i missatges com ara la comunicació audiovisual i l’expressió artística i cultural, incentivant la creativitat i el pensament crític.

Diversitat de metodologies

La utilització de metodologies, formats i materials diversos, permeten un major dinamisme a les classes millorant així l’impacte pedagògic de les activitats d’aprenentatge.

A l’ESO es promou tant el treball individual com el cooperatiu, treballant, d’aquesta manera, competències socials i personals com la corresponsabilitat, l’aprenentatge entre iguals, la gestió del temps i l’autonomia.

A més, metodologies com el treball per projectes i el treball globalitzat permet elaborar propostes d’aprenentatge properes a la seva realitat, tot potenciant el pensament crític i la contextualització de l’aprenentatge.

Acompanyament i creixement personal

L‘ESO compta amb dues persones tutores per classe que, amb l’ajuda de la psicòloga de l’etapa, programen l’acció tutorial. Una ràtio menor d’alumnes permet fer un acompanyament més exhaustiu i proper per part del tutor/a.

La programació de tutoria contempla propostes per treballar la convivència entre iguals, l’educació emocional, el benestar físic i l’orientació acadèmica, entra d’altres.

A les tutories també es treballa el servei a la comunitat com una proposta de valor afegit que ajuda l’alumnat a empoderar-se i a ser protagonista de la transformació i canvi del món on viuen, amb la voluntat de fer un espai més participatiu, inclusiu, amable i just.

Aprendre a conviure

Una bona convivència a l’escola és essencial per al creixement personal i acadèmic de l’alumnat, ja que crea un entorn segur i respectuós on l’alumnat pot desenvolupar habilitats socials, emocionals i cognitives de manera sana i positiva. La convivència positiva redueix els conflictes, fomenta la cooperació i millora la motivació i l’aprenentatge.

Amb aquest propòsit, promovem valors com el respecte i l’empatia a través de programes de mediació i resolució de conflictes, activitats d’educació emocional i facilitem espais i moments per al diàleg.

Així mateix, promovem la vinculació de l’alumnat a l’escola fent-lo participar de manera activa mitjançant l’Assemblea d’Estudiants, les reunions de tutories i delegats i el Consell Escolar.