MEGAFONIA MUSICAL: “HALL OF FAME” + “BLUE”

BONES VACANCES!!

 

I com ja us havíem explicat, les cançons d’aquesta setmana són escollides per l’altre grup dels més grans de la Primària, la classe de 6èA. Han triat “Hall of fame” de The Script per entrar i  “Blue” d’Eiffel 65 per sortir. Està clar que aquests dos sisens tenen marxa, però també tenen una gran part sensible, no trobeu? Esperem que el vostre pas a la Secundària sigui una gran porta plena d’oportunitats!

 

Ara sí. Ja ha passat un curs sencer. Tots ens hem fet una mica més grans, una mica més savis, una mica més curiosos i una mica més humans. Per davant un estiu carregat de possibilitats, de propostes, de reptes i de moments de desconnexió. Durant tot aquest any hem pogut gaudir de totes les cançons que ens heu enviat, fent de l’entrada i la sortida de l’escola un espai més d’aprenentatge i de participació i una plataforma per a que la música formi part activa de les nostres vides. Gràcies, gràcies i gràcies a tots i totes els que heu volgut compartir amb nosaltres les vostres cançons especials, sense vosaltres no hauria estat possible!!

I si durant les vacances us enyoreu de l’escola podeu recordar aquest curs que s’acaba amb la nostra llista d’Spotify de la Megafonia Musical, ara ja completa!!

Bon estiu a tothom!!


MEGAFONIA MUSICAL: “FRIENDS” + “GOD’S PLAN”

RECTA FINAL

 

Iniciem la recta final del curs! És un moment especial per a tothom, però sobretot per als nostres companys i companyes de 6è, que encaren els seus últims dies a Primària abans de canviar d’edifici. Per això els hi hem volgut donar l’oportunitat d’acomiadar-se del curs també amb música, i aquestes dues properes setmanes les cançons les escolliran ells!! Aquest setmana… 6èB!

 

Per entrar escoltarem  Friends, del productor musical  Marshmello i la cantant anglesa Anne-Marie. Per sortir han escollit una cançó de l’artista canadenc Drake titulada “God’s plan”, la primera clarament situada en el gènere del trap que haurem sentit per la megafonia. Totes dues us recordaran segurament al hip-hop i el rap dels que vam parlar fa unes setmanes.

 

I ara que s’està acabant el curs… teniu clar quina de les cançons que hem escoltat per la megafonia us han agradat més? Si no us en recordeu visiteu la llista d’Spotify!

 


MEGAFONIA MUSICAL: LA PATUM DE BERGA

Tornant de Patum

 

Aquest passat cap de setmana ha tingut lloc a Berga coincidint amb la festivitat del Corpus una festa tradicional dels Països Catalans considerada Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat per la UNESCO: la Patum. Tot i que la setmana passada ja en vàrem sentir un parell de melodies, aquesta setmana farem una menció especial a la música de la Patum, ja que n’és un element indispensable. A més sabíeu que a l’escola hi tenim algú ho viu de molt, molt a prop? Pregunteu entre les famílies de P3…!

 

Ens és molt difícil escollir entre totes les cançons que conformen la festa de la Patum, pel que hem optat per una selecció variada que ens permeti conèixer el màxim d’obres patumaires possible! Així durant la setmana en podrem escoltar una diferent cada dia:

  1. Dilluns: “Els Plens”, Quim Serra
  2. Dimarts: “Nans nous”, Quim Serra
  3. Dimecres: “Ball de l’àliga”, popular
  4. Dijous: “Nans vells”, popular
  5. Divendres: “Turcs i cavallets”, Quim Serra

 

Veureu que n’hi ha de tot tipus: alegres, solemnes, festives… Si no hi heu anat mai estigueu ben alerta l’any vinent i no us despisteu!


MEGAFONIA MUSICAL: “VIU L’ESTIU” + “CIAO, CIAO”

COLÒNIES DE PRIMÀRIA!

 

Aquesta setmana comença curta, i serà doblement curta per als companys de Primària: marxem de colònies! Esperant poder gaudir d’un temps estival us presentem dues propostes que ens han arribat ja amb ganes de calor, ballaruca i festes d’estiu!! Encara ens queden uns quants dies per la seva arribada, però sembla que ja en tenim ganes… I com sempre en setmanes curtes, aquestes cançons sonaran també durant la vinent, per poder-ne gaudir com cal.

 

La primera cançó d’aquesta setmana és del grup El Pot Petit i ens l’envien en Mateu Pérez (P5) i el seu pare Josep Maria. Els companys del parvulari coneixem força bé aquest grup, que presenta un repertori infantil amb bases alegres i textos amb voluntat pedagògica. Recordeu, per exemple, la música de la dansa de Carnaval de P5, “Puja al meu coet”? Ara coneixerem “Viu l’estiu”, que amb el seu ritme reggae ens transporta directament a les revetlles i les festes majors… potser enguany en viurem una a l’escola? Qui ho sap, això de l’Escola Nova 21 ens ha trastocat a tots una mica i poden aparèixer grates sorpreses!

 

Per sortir en Guiu Escoda (1r) i la seva família ens proposen escoltar “Ciao, ciao”, de Filippo Landini. No patiu si no sabeu italià, que l’entendreu perfectament! Fins i tot en podreu aprendre un parell d’expressions, ja que el grup del Maresme les fa aparèixer durant la cançó. La introducció amb sons electrònics i el ritme pop la fan candidata a la cançó de l’estiu, no us ho sembla? Ah! I no us perdeu la modulació que fa al minut 2’41’’, que ara ja sabeu de què va això de canviar el to de la música. 😉


MEGAFONIA MUSICAL: “ENJOY THE SILENCE” + “EL MEU ABRIC”

A REVEURE TINA!

 

La cançó d’entrada d’aquesta setmana és un petit regal de comiat per a la nostra companya Cristina Garcia, que aquesta setmana s’acomiada de nosaltres després de tants anys treballant a l’escola. “Enjoy the silence”, del grup anglès Depeche Mode és una de les seves cançons  preferides i esperem que li agradi molt sentir-la i li faci la marxa una mica menys feixuga! Un grup de famílies i companys li han triat i l’acompanyen d’aquestes boniques paraules:

Volem dedicar aquesta cançó a la Tina que aquesta és la seva darrera setmana a Proa. Et desitgem molta sort en la nova etapa professional… Et trobarem a faltar en aquesta faceta però seguirem compartint l’estona de pati de les entrades i sortides, de les reunions de classe.  Volem dedicar-te la cançó per la teva implicació  de tants anys a l’escola, pel teu somriure, per la teva serenor,… Persones com tu són l’essència d’aquesta escola.

 

Per sortir l’Aina Casanovas (3r Prim.) ens proposta una cançó del nou disc de les Macedònia. Hem escollit “El meu abric”, composada per en Dani Coma, pel missatge que transmet el seu text:

 

“Algú ha escollit un abric per a mi

que ni m’agrada ni em fa feliç,

que abriga poc i malament,

que em queda estrany, que no em serveix.

A quasi tothom li queda bé,

però a mi no. Què passa! No passa res!

Jo en voldria un de ben diferent,

que m’identifiqui, que sigui el meu, el meu abric.

[…]

Dic que no amb el cap quan sento a dir

que algú com jo ha de portar aquest abric,

dic que no amb el cap quan sento a dir

que algú com jo ha d’anar vestit així.”

 

Moltíssimes gràcies per tot Tina! Esperem que trobis un bon abric que et faci sentir bé i t’abrigui del fred. A reveure!!


MEGAFONIA MUSICAL: “CONNEXIONS” + “THE SOUND OF SILENCE”

UNA SETMANA CURTA

 

Quina setmana tan curta aquesta! Recuperats de la festa de St. Jordi hem pogut gaudir d’un llarg pont… però no patiu, que això no val dir que només pugueu escoltar tres dies les cançons de la setmana! Al contrari, les allargarem també a la setmana vinent, perquè valen la pena!

 

Entrarem amb “Connexions”, d’en Guillem Roma. És un dels cantautors emergents del panorama musical català que amb la seva frescor i originalitat transmet els seus missatges positius i carregats d’optimisme. Roma vol fugir dels estereotips i les exigències de les grans companyies discogràfiques, pel que ha creat el seu propi segell “Sulawesi Records” amb el que s’autoedita i produeix els treballs. Aquesta cançó és una proposta de la Montse Sardà i amb el seu ritme de bossanova ens transporta a un paisatge estiuenc… Podeu sentir de fons el so de les onades del mar? A veure si, com ens diu la Montse, ens ajuda a clarificar la mania que tenim de separar, classificar, etiquetar. Moltes gràcies!

Per sortir tenim una cançó molt més antiga i molt més coneguda: “The Sound of Silence” del duet estatunidenc Simon & Garfunkel. La cançó va ser estrenada l’any 1963 en una versió en acústic on Simon toca la guitarra acústica i tots dos canten i va ser publicada en el seu primer àlbum, Wednesday Morning, 3 A.M., però no va tenir massa bona acollida. Posteriorment sota les ordres del productor de la discogràfica per la que treballaven la cançó fou regravada amb percussió, baix elèctric i guitarra elèctrica sense que Simon i Garfunkel ho sabessin ni hi participessin. La versió que en sentirem nosaltres és la primera, en acústic. Per cert, aquest any en vam poder sentir una preciosa versió al concert de Nadal de la mà dels nostres companys de 6è i 3r d’ESO! Aquesta vegada ens la proposa l’Isaac Conesa (4t), gràcies!


MEGAFONIA MUSICAL: “I AM WHAT I AM” + “MY LOVE”

BONES COLÒNIES PARVULARI!

 

Dilluns i dimarts tindrem el parvulari de colònies: esperem que el bon temps els acompanyi i puguin gaudir d’aquestes primeres experiències fora de casa! El que segur que els acompanyarà serà aquesta proposta de l’Arnau Tré (P4) en Ricard i la Meritxell, que ens han enviat per entrar aquesta setmana: “I am what I am”, de la Gloria Gaynor. Ens han explicat que: La cançó comença amb la veu quasi xiuxiuejant de la cantant que va agafant força per donar pas als teclats, la bateria, la guitarra elèctrica i al baix.

És una cançó que va debutar al musical de Broadway “La cage aux folles” (1983-1987, obra de teatre francesa que va esdevenir musical per triomfar a Broadway), guanyador dels Premis Tony. Va ser composada per Jerry Herman el 1983 i va ser gravada de nou i rellançada més endavant, el mateix any, com a single per la Gloria Gaynor; aleshores va esdevenir un hit arreu i va arribar al lloc núm. 13 al Regne Unit. La cançó va esdevenir himne el moviment LGBT.

A casa ens frapa el missatge: “sóc el que sóc” no entès com a absent d’autocrítica i immobilisme respecte a l’evolució personal, sinó com a respecte a la diferència. Cadascú de nosaltres és valuós, autèntic i útil. Només hi ha una vida, per tant és important que ens descobrim i valorem!

Ara que amb les noves pedagogies per fi considerem i reconeixem les intel·ligències múltiples, som més conscients que mai del gran potencial i valor que hi ha en cadascú de nosaltres. Així que atrevim-nos a veure les coses des d’un angle divers a l’habitual, respectem la diversitat i interioritzem que en tots nosaltres hi ha capacitat i habilitats per descobrir i treballar!

Desitgem que aquesta cançó us desperti la mateixa energia positiva que a nosaltres!

Segur que ho farà, moltíssimes gràcies per enviar-la!

 

I com ja us vam avançar aquesta setmana sortirem amb “My love”, de Justin Timberlake. Seguint el fil de la setmana passada, en aquesta cançó el rap també té un paper protagonista sobretot en les estrofes finals. El hip hop és un moviment artístic que va néixer a principis de la dècada del 1970 entre les comunitats afroamericanes i hispanoparlants del barri del Bronx de Nova York i del qual el rap, com ja vam veure, és la representació “cantada”. La Júlia Plasencia (tutora de 6è) n’és una apassionada i ens ha proposat aquesta cançó perquè per la seva base de ritmes diferents fan venir ganes de ballar i energia positiva. Pot ser una bona forma de començar l’últim trimestre! Gràcies per la proposta!


MEGAFONIA MUSICAL: “UNA LLUNA A L’AIGUA” + “FEEL GOOD INC.”

BON TERCER TRIMESTRE!

 

Engeguem el tercer trimestre presentant un gènere musical que encara no havíem sentit per la megafonia: el rap. Cap de les dues cançons d’aquesta setmana són estrictament raps però totes dues l’utilitzen com a sonoritat en algun moment. Descobrim-lo!

 

El rap és un estil musical basat en ritmes que sorgeix als barris negres de Nova York a principis dels 80. El seu nom té l’origen en l’acrònim de l’anglès Rhythm And Poetry (ritme i poesia) o Rage Against Police (ràbia contra la policia) ja que l’objectiu principal dels cantants de rap és poder transmetre el seu missatge de crítica social. Per fer-ho els rapers expliquen les seves històries “parlant” més que cantant, generant un ritme amb la fusió constant i melòdica de les paraules sobre bases rítmiques repetitives creades per DJs. L’ús de recursos poètics tradicionals (al·literacions, metàfores, hipèrboles, ironies…) és molt freqüent en el rap, i també hi és fonamental la improvisació com a màxima llibertat creativa i expressiva  del raper.

 

Els Txarango utilitzen sovint petits fragments rapejats en les seves cançons, com en el seu últim hit “Una lluna a l’aigua”, que ens proposen l’Ibai Casanovas (P5) i la seva mare Carla. Moltes gràcies!

 

La cançó de sortida ens l’envia en Lluc Conesa (3r ESO), “Feel Good Inc.” dels Gorillaz. Si us ha cridat l’atenció aquest estil musical no us n’estigueu d’escoltar quelcom més dels Gorillaz, tenen cançons molt interessants amb un estil musical molt potent! Gràcies Lluc per la proposta!

 

I divendres tindrem un avançament de la megafonia de la setmana vinent, escoltant una introducció rapejada… un regal!

 

Ja sabeu que podeu tornar a escoltar les cançons de la megafonia musical a la nostra llista d’Spotify:

https://open.spotify.com/user/m7iv2yyxwets90k6cnpaiu950/playlist/7bDiSUEz4RSufyHR6UnL7a?si=nm6cgbgZRgSGHojg_LO7Bw

 


MEGAFONIA MUSICAL: “FINS QUE ARRIBI L’ALBA” + “KATCHI”

un – DOS ! – TRES – QUATRE !     

Última setmana abans de vacances… us venen de gust un parell de cançons ben animades?

Entrarem a l’escola amb una proposta d’en Pep Antoñanzas de 2n, un dels fans de la megafonia musical! Ha escollit el single de presentació del nou disc d’Els Catarres, “Fins que arribi l’alba”. Gràcies Pep, ens encanten les teves cançons!

Per sortir la Maria Torras, mare de l’Ian i la Jana Planet (P4 i 2n) ens proposa, com no podia ser d’altra manera, la versió més moderna del “Katchi” de Nick Waterhousefeta pel duet de PD’s francesos Ofenbach (alerta, no els confongueu amb Offenbach, que hi ha uns quants segles de diferència!).

 

Totes dues cançons utilitzen un recurs rítmic que s’ha convertit gairebé en indispensable en la música pop actual: el contratemps. La gran majoria de cançons d’aquest estil fan servir una mètrica quaternària, de manera que les seves frases i melodies segueixen sempre una estructura senzilla i previsible que les fan molt intuïtives i fàcilment memoritzables (i per això “enganxoses”!). Així si normalment en un compàs quaternari el temps més fort és el primer -seguit del tercer- s’introdueix algun instrument o element sonor per donar potència als temps 2 i 4 i trencar així la monotonia en el ritme base de la cançó. Sembla molt complicat però consisteix simplement en accentuar els temps dèbils de la música i us podem assegurar que amb les dues cançons d’aquesta setmana us sortirà sol!! Escolteu-les amb atenció… veieu on fan petar els dits? Sentiu on sona la bateria? Ja ho teniu!!

 

Esperem que torneu carregats de propostes de cançons per al trimestre vinent i que gaudiu escoltant les que ja han sonat amb la nostra llista d’Spotify! Bones vacances a tothom!!

 


MEGAFONIA MUSICAL: “CAÍDA LIBRE” + “GO WEST”

ELS INSTRUMENTS ELECTRÒNICS

Aquesta setmana tenim dos temes amb sonoritats electròniques. A partir dels anys 40 es començar a considerar una nova família d’instruments, els instruments electrònics, aquells instruments en els quals el so es genera o es modifica mitjançant corrents o circuits elèctrics. Dins d’aquesta família es coneixen dos subgrups: els instruments amplificats elèctricament (guitarra elèctrica, etc) o aquells en els quals el so és produït directament per una generació elèctrica completa. En aquest segon cas tant la vibració inicial com l’amplificació del so es fan electrònicament. El generador sonor acústic tradicional (corda, etc.) és substituït per un altre de tipus electrònic que produeix una senyal oscil·latòria harmònica. El més famós i utilitzat de tots aquests instruments és probablement el sintetitzador o el sampler, el so característic del qual podrem trobar a les dues cançons d’aquesta setmana!

 

Entrarem a les 9h amb “Caída libre”, una cançó inclosa en l’últim àlbum de Zahara . Aquesta artista polifacètica ha recuperat i l’estètica de l’estil indie i pop. Recordeu que ja n’havíem parlat abans? La família del Quim i l’Ona Granché (P3 i P4) ens asseguren que amb cançons com aquesta aconsegueixen sobreviure als viatges en cotxe fins a Cadis! Gràcies a Sara Lombardía per compartir-la amb nosaltres!

 

Per a la sortida escoltarem la versió que el duet Pet Shop Boys va fer d’una cançó original dels Village People.  Llençada originalment com a senzill el 1979, “Go west” no va ser tan popular com altres temes del grup llençats en aquella època, comY.M.C.A.” o “In the Navy”. Quan l’any 1993 els Pet Shop Boys en va gravar la seva versió pròpia afegint-hi tota la sonoritat electrònica la nova “Go west” va reviure i es va convertir en un cant en favor de la tolerància, especialment envers el col·lectiu homosexual. Si escolteu la cançó sencera veureu que abans de les darreres tornades canvia de to… recordeu com es deia aquest recurs compositiu? Moltes gràcies a la Montse Girón i la Lucía (4t) per fer-nos arribar aquesta proposta!

 

Recordeu que ens podeu enviar les vostres cançons preferides al correu megafoniamusical@escola-proa.cat Seguim oberts a noves propostes!!