MEMMS

L’any 2021, Barcelona va ser la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible. En aquest context, durant el curs escolar 2019-20 l’Ajuntament de Barcelona i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) van posar en marxa el projecte “Menjadors escolars més sans i sostenibles” en el qual van participar 6 escoles. En el curs 2023-2024 a l’espai Migdia de l’escola hem entrat en el projecte dins del marc de l’Estratègia de l’Alimentació Sostenible de Barcelona 2030.

Els objectiu del projecte és promoure una alimentació infantil més saludable, equilibrada i sostenible tant a l’escola com a casa. Aquest horitzó implica proposar nous menús escolars més sans (amb menys carn vermella i/o processada i més proteïna vegetal, principalment llegums) i promoure un menú sostenible que fomenti l’ús de productes locals, de temporada, ecològics, provinents de la pagesia local de circuits curts de comercialització, etc…

Per què promoure noves dietes?

1. Per aconseguir dietes més saludables: l’evidència científica mostra que les dietes calòriques amb excés de proteïna animal, greixos saturats, productes ensucrats i processats tenen efectes negatius en la salut i incrementen el risc de patir malalties cardiovasculars, diabetis i càncer. Actualment el infants i adolescents fan un consum excessiu d’aquests aliments i un 80% no menja la quantitat de fruita i verdura recomanada.

1. Per combatre l’emergència climàtica de Barcelona: a través de la promoció de menús i dietes baixes en carboni i la reducció del consum de proteïna animal, fent alhora dels centres escolars espais més sostenibles.

1. Per enfortir l’economia local de la nostra pagesia i contribuir a la bona salut dels nostres ecosistemes: augmentant el consum d’aliments de proximitat, frescos i ecològics (fruites, verdures, llegums, fruits secs, oli d’oliva).

Com ho farem?

Durant el desenvolupament del projecte els centres educatius i les famílies rebem material informatiu, receptaris fàcils per realitzar a casa, propostes de sopars, assessorament a demanda i una oferta de tallers de formació pràctics dirigits a famílies, professorat, monitoratge, i cuina entre d’altres.

Vídeo d’exemple: https://www.youtube.com/watch?v=6pHrD7D0_AM&t=1s