MEGAFONIA MUSICAL: “RASPBERRY BERET” + “CIÈNCIA FICCIÓ”

HOMENATGES PER SANT JORDI

 

Escalfant motors per la celebració de la festa de Sant Jordi aquesta setmana sonaran dues cançons escollides com a homenatges a grans personalitats, cadascun en el seu terreny: Prince i Stephen Hawking

 

En Joan Manel, pare de la Rut (P3) és un fan de Prince i ens proposa el seu “Raspberry beret”. El proper 21 d’Abril farà dos anys que Prince va morir i que soni aquesta cançó és un petit homenatge  a aquest gran músic, productor, compositor i arreglista. La cançó (diu en Joan Manuel) és molt alegre, senzilla i desenfadada. Parla d’un noi que està enamorat d’una noia que porta una boina de color de gerd, que veu entrar per la porta de la botiga on treballa.  Pertany a l’àlbum “Around The World In A Day” de l’any 1985 de Prince And The Revolution, un any després del seu àlbum que el va portar a la fama mundial “Purple Rain” (1984). Moltes gràcies per proposar-la!

 

Per sortir escoltarem una cançó d’Els Amics de les Arts que ens envia la família Coca Paps com a homenatge a Stephen Hawking, mort el passat 14 de març. En la seva cançó “Ciència ficció”, publicada dins el disc “Espècies per catalogar” (2012), Els Amics de les Arts  s’imaginen un futur no massa llunyà en el que es descobreix una pastilla capaç d’esborrar els records.  Gràcies per la proposta!


MEGAFONIA MUSICAL: “I AM WHAT I AM” + “MY LOVE”

BONES COLÒNIES PARVULARI!

 

Dilluns i dimarts tindrem el parvulari de colònies: esperem que el bon temps els acompanyi i puguin gaudir d’aquestes primeres experiències fora de casa! El que segur que els acompanyarà serà aquesta proposta de l’Arnau Tré (P4) en Ricard i la Meritxell, que ens han enviat per entrar aquesta setmana: “I am what I am”, de la Gloria Gaynor. Ens han explicat que: La cançó comença amb la veu quasi xiuxiuejant de la cantant que va agafant força per donar pas als teclats, la bateria, la guitarra elèctrica i al baix.

És una cançó que va debutar al musical de Broadway “La cage aux folles” (1983-1987, obra de teatre francesa que va esdevenir musical per triomfar a Broadway), guanyador dels Premis Tony. Va ser composada per Jerry Herman el 1983 i va ser gravada de nou i rellançada més endavant, el mateix any, com a single per la Gloria Gaynor; aleshores va esdevenir un hit arreu i va arribar al lloc núm. 13 al Regne Unit. La cançó va esdevenir himne el moviment LGBT.

A casa ens frapa el missatge: “sóc el que sóc” no entès com a absent d’autocrítica i immobilisme respecte a l’evolució personal, sinó com a respecte a la diferència. Cadascú de nosaltres és valuós, autèntic i útil. Només hi ha una vida, per tant és important que ens descobrim i valorem!

Ara que amb les noves pedagogies per fi considerem i reconeixem les intel·ligències múltiples, som més conscients que mai del gran potencial i valor que hi ha en cadascú de nosaltres. Així que atrevim-nos a veure les coses des d’un angle divers a l’habitual, respectem la diversitat i interioritzem que en tots nosaltres hi ha capacitat i habilitats per descobrir i treballar!

Desitgem que aquesta cançó us desperti la mateixa energia positiva que a nosaltres!

Segur que ho farà, moltíssimes gràcies per enviar-la!

 

I com ja us vam avançar aquesta setmana sortirem amb “My love”, de Justin Timberlake. Seguint el fil de la setmana passada, en aquesta cançó el rap també té un paper protagonista sobretot en les estrofes finals. El hip hop és un moviment artístic que va néixer a principis de la dècada del 1970 entre les comunitats afroamericanes i hispanoparlants del barri del Bronx de Nova York i del qual el rap, com ja vam veure, és la representació “cantada”. La Júlia Plasencia (tutora de 6è) n’és una apassionada i ens ha proposat aquesta cançó perquè per la seva base de ritmes diferents fan venir ganes de ballar i energia positiva. Pot ser una bona forma de començar l’últim trimestre! Gràcies per la proposta!


MEGAFONIA MUSICAL: “UNA LLUNA A L’AIGUA” + “FEEL GOOD INC.”

BON TERCER TRIMESTRE!

 

Engeguem el tercer trimestre presentant un gènere musical que encara no havíem sentit per la megafonia: el rap. Cap de les dues cançons d’aquesta setmana són estrictament raps però totes dues l’utilitzen com a sonoritat en algun moment. Descobrim-lo!

 

El rap és un estil musical basat en ritmes que sorgeix als barris negres de Nova York a principis dels 80. El seu nom té l’origen en l’acrònim de l’anglès Rhythm And Poetry (ritme i poesia) o Rage Against Police (ràbia contra la policia) ja que l’objectiu principal dels cantants de rap és poder transmetre el seu missatge de crítica social. Per fer-ho els rapers expliquen les seves històries “parlant” més que cantant, generant un ritme amb la fusió constant i melòdica de les paraules sobre bases rítmiques repetitives creades per DJs. L’ús de recursos poètics tradicionals (al·literacions, metàfores, hipèrboles, ironies…) és molt freqüent en el rap, i també hi és fonamental la improvisació com a màxima llibertat creativa i expressiva  del raper.

 

Els Txarango utilitzen sovint petits fragments rapejats en les seves cançons, com en el seu últim hit “Una lluna a l’aigua”, que ens proposen l’Ibai Casanovas (P5) i la seva mare Carla. Moltes gràcies!

 

La cançó de sortida ens l’envia en Lluc Conesa (3r ESO), “Feel Good Inc.” dels Gorillaz. Si us ha cridat l’atenció aquest estil musical no us n’estigueu d’escoltar quelcom més dels Gorillaz, tenen cançons molt interessants amb un estil musical molt potent! Gràcies Lluc per la proposta!

 

I divendres tindrem un avançament de la megafonia de la setmana vinent, escoltant una introducció rapejada… un regal!

 

Ja sabeu que podeu tornar a escoltar les cançons de la megafonia musical a la nostra llista d’Spotify:

https://open.spotify.com/user/m7iv2yyxwets90k6cnpaiu950/playlist/7bDiSUEz4RSufyHR6UnL7a?si=nm6cgbgZRgSGHojg_LO7Bw

 


MEGAFONIA MUSICAL: “FINS QUE ARRIBI L’ALBA” + “KATCHI”

un – DOS ! – TRES – QUATRE !     

Última setmana abans de vacances… us venen de gust un parell de cançons ben animades?

Entrarem a l’escola amb una proposta d’en Pep Antoñanzas de 2n, un dels fans de la megafonia musical! Ha escollit el single de presentació del nou disc d’Els Catarres, “Fins que arribi l’alba”. Gràcies Pep, ens encanten les teves cançons!

Per sortir la Maria Torras, mare de l’Ian i la Jana Planet (P4 i 2n) ens proposa, com no podia ser d’altra manera, la versió més moderna del “Katchi” de Nick Waterhousefeta pel duet de PD’s francesos Ofenbach (alerta, no els confongueu amb Offenbach, que hi ha uns quants segles de diferència!).

 

Totes dues cançons utilitzen un recurs rítmic que s’ha convertit gairebé en indispensable en la música pop actual: el contratemps. La gran majoria de cançons d’aquest estil fan servir una mètrica quaternària, de manera que les seves frases i melodies segueixen sempre una estructura senzilla i previsible que les fan molt intuïtives i fàcilment memoritzables (i per això “enganxoses”!). Així si normalment en un compàs quaternari el temps més fort és el primer -seguit del tercer- s’introdueix algun instrument o element sonor per donar potència als temps 2 i 4 i trencar així la monotonia en el ritme base de la cançó. Sembla molt complicat però consisteix simplement en accentuar els temps dèbils de la música i us podem assegurar que amb les dues cançons d’aquesta setmana us sortirà sol!! Escolteu-les amb atenció… veieu on fan petar els dits? Sentiu on sona la bateria? Ja ho teniu!!

 

Esperem que torneu carregats de propostes de cançons per al trimestre vinent i que gaudiu escoltant les que ja han sonat amb la nostra llista d’Spotify! Bones vacances a tothom!!

 


FAMILIA, JOVES I DROGUES. Conferència -ENERGY CONTROL

La relació de la família amb els adolescents és una relació afectiva i educativa. Així doncs, cal abordar el tema de les drogues emmarcat dins d’una perspectiva global d’educació: transmissió de valors, normes i principis, però també, actituds d’autoconfiança i de capacitat crítica per aprendre a decidir. La tasca de la família passa per la comunicació, la confiança i la disposició per acompanyar-los a assolir autonomia i responsabilitat. Les drogues coexisteixen en la realitat social i s’ha de treballar no a través de la negació i la por, si no des d’una perspectiva objectiva adequada a la realitat existent.

Des de l’ Escola per a famílies i educadors dediquem l’activitat de març a la reflexió sobre el paper de la família davant aquesta realitat. La xerrada serà el proper dimecres 14/03/18 a les 19:00  i vindrà la Sílvia Basas.

Aquesta activitat és gratuïta, però cal que t’inscriguis (prement aquí trobaràs l’enllaç).

Confiem que puguis participar-hi.

T’esperem!


MEGAFONIA MUSICAL: “CAÍDA LIBRE” + “GO WEST”

ELS INSTRUMENTS ELECTRÒNICS

Aquesta setmana tenim dos temes amb sonoritats electròniques. A partir dels anys 40 es començar a considerar una nova família d’instruments, els instruments electrònics, aquells instruments en els quals el so es genera o es modifica mitjançant corrents o circuits elèctrics. Dins d’aquesta família es coneixen dos subgrups: els instruments amplificats elèctricament (guitarra elèctrica, etc) o aquells en els quals el so és produït directament per una generació elèctrica completa. En aquest segon cas tant la vibració inicial com l’amplificació del so es fan electrònicament. El generador sonor acústic tradicional (corda, etc.) és substituït per un altre de tipus electrònic que produeix una senyal oscil·latòria harmònica. El més famós i utilitzat de tots aquests instruments és probablement el sintetitzador o el sampler, el so característic del qual podrem trobar a les dues cançons d’aquesta setmana!

 

Entrarem a les 9h amb “Caída libre”, una cançó inclosa en l’últim àlbum de Zahara . Aquesta artista polifacètica ha recuperat i l’estètica de l’estil indie i pop. Recordeu que ja n’havíem parlat abans? La família del Quim i l’Ona Granché (P3 i P4) ens asseguren que amb cançons com aquesta aconsegueixen sobreviure als viatges en cotxe fins a Cadis! Gràcies a Sara Lombardía per compartir-la amb nosaltres!

 

Per a la sortida escoltarem la versió que el duet Pet Shop Boys va fer d’una cançó original dels Village People.  Llençada originalment com a senzill el 1979, “Go west” no va ser tan popular com altres temes del grup llençats en aquella època, comY.M.C.A.” o “In the Navy”. Quan l’any 1993 els Pet Shop Boys en va gravar la seva versió pròpia afegint-hi tota la sonoritat electrònica la nova “Go west” va reviure i es va convertir en un cant en favor de la tolerància, especialment envers el col·lectiu homosexual. Si escolteu la cançó sencera veureu que abans de les darreres tornades canvia de to… recordeu com es deia aquest recurs compositiu? Moltes gràcies a la Montse Girón i la Lucía (4t) per fer-nos arribar aquesta proposta!

 

Recordeu que ens podeu enviar les vostres cançons preferides al correu megafoniamusical@escola-proa.cat Seguim oberts a noves propostes!!


Una mirada al futur

Després del visionat d’“Educar innovant. 3r capítol de la 9a temporada de Famílies i escola” les famílies, en grups reduïts hem debatut sobre quina és l’escola que volem per als nostres fills/es.

Els punts de reflexió de la jornada han estat entorn a l’organització horària, els espais d’aprenentatge, l’avaluació formativa, els rols dels docents i família entre d’altres. Com des dels inicis, des de la fundació de l’escola, volem donar resposta a les necessitats que tenen i tindran els nostres infants. Aquests són uns anys de canvi i ens cal una mirada atenta a tot allò que cal que aprenguin per al futur.

 

Per a qualsevol suggeriment i proposta que vulgueu fer arribar podeu adreçar-vos a equipimpulsor@escola-proa.cat


MEGAFONIA MUSICAL: “TU, SOLS TU” + “PRINCEPESES”

8m: dia de la dona

Aquest dijous és 8 de març, data declarada des de l’any 1911 Dia internacional de la Dona. Les cançons d’aquesta setmana són un homenatge a totes les dones lluitadores de l’escola, de la més petita a la més gran. Escolteu amb atenció el missatge que envien totes dues cançons, són per vosaltres!

 

Al matí escoltarem “Tu, sols tu d’ El Diluvi. Varen néixer com una banda de versions de les cançons d’Ovidi Montllor, tot i que avui en dia interpreten les seves pròpies cançons amb gran èxit arreu dels Països Catalans.

 

Per a la sortida escoltarem “Princepeses” una col.laboració entre els grups Ovella Xao i Roba estesa. Roba estesa són un grup musical format íntegrament per noies que comença la seva trajectòria l’any 2016 amb un estil musical basat en el folk amb el clar objectiu de portar el posicionament polític a l’escenari festiu. Es reivindiquen com a dones i proposen noves dinàmiques per gaudir de l’oci i la música des de la visibilització i l’apoderament.

 

Us animem a participar d’algun dels molts actes i mobilitzacions que es celebren per commemorar el dia de la Dona!

 

Recordeu que ens podeu enviar les vostres propostes per a la megafonia de l’escola a megafoniamusical@escola-proa.cat i que, a més, podeu escoltar totes les que ja han sonat en aquesta llista d’Spotify:

https://open.spotify.com/user/m7iv2yyxwets90k6cnpaiu950/playlist/7bDiSUEz4RSufyHR6UnL7a?si=nm6cgbgZRgSGHojg_LO7Bw

 

Cau de llunes

 

“Drap de la pols, escombra, espolsadors,

plomall, raspall, fregall d’espart, camussa,

sabó de tall, baieta, lleixiu, sorra,

i sabó en pols, blauet, netol, galleda.

Cossi, cubell, i picamatalassos,

esponja, pala de plegar escombraries,

gibrell i cendra, salfumant, capçanes.

Surt el guerrer vers el camp de batalla.”

                                Maria-Mercè Marçal