Com respirem?

A quart de primària estem estudiant l’aparell respiratori. Sabem que si no respirem morim, està clar; però com ho fa el cos per obtenir oxigen i eliminar diòxid de carboni? Quines parts s’encarreguen de fer aquest procés tan necessari?

Durant uns dies vàrem estar estudiant la teoria, aprenent noms com: fosses nassals, faringe, laringe, tràquea, bronquis, bronquíols, pulmons o diafragma. La veritat que entre el que ens explicaven i alguns vídeos, ho vam entendre força; però volíem saber-ho amb més detall. Així és que vam pensar que disseccionar uns pulmons seria la millor manera de donar sentit a tot això.

Dit i fet, vam fer-nos amb uns pulmons de xai, amb una lupa, tisores de cuina, draps vells i guants de làtex. Amb tot aquest material, sols era qüestió d’identificar totes les part i veure quina funció desenvolupaven. Primer, amb l’ajut d’un tub i una canyeta, vam bufar per la tràquea i vam veure que els pulmons s’inflaven. Va ser súper xulo!

 

Després, amb les tisores, vam tallar la tràquea i vam veure els anells que la formen, vam anar baixant fins arribar als bronquis… Tot plegat molt emocionant i interessant.

Ara sí tenim clar el recorregut que segueix l’oxigen des que entra per les fosses nassals fins que és expulsat en forma de diòxid de carboni. Una acció que fem de manera inconscient i com n’és d’important!


Llums a escena

Aquesta setmana els alumnes de 4t hem anat al Teatre Nacional de Catalunya i hem tingut l’oportunitat de passejar pels interiors de l’emblemàtic recinte. Allà hem après com són d’importants els llums a l’escena i el significat que atorguen a cada moment, en funció si són laterals, frontals o zenitals. Sabíeu que abans de cada obra han de fer una maqueta de l’escenari i estudiar la col·locació dels llums? Quina feinada!

Bé, apresa la teoria, havia arribat el nostre torn i teníem un encàrrec: dissenyar un escenari i il·luminar-lo.

Ens van abastir, però,  de tot tipus de material: plastilina, papers de colors, goma eva, tisores, silicona freda, lots, llapis, goma, grapadora, etc. De cop se’ns va girar feina. Calia deixar volar la imaginació i pensar què fer, com i de quina manera representar-ho. Doncs apa, tothom a treballar!

Després de molta estona de feina, a continuació us mostrem els resultats. Esperem que us agradi tant com a nosaltres!

 


SORTIDA AL PALAU DE LA MÚSICA

    

Avui els nens, les nenes i les mestres de tercer hem estat de sort!

Al matí hem anat al Palau de la Música i hem pogut gaudir de l’ espectacle musical Cobla 2.0.

    

La Cobla St.Jordi-Ciutat de Barcelona ens ha ensenyat el nom dels instruments tradicionals de la cobla i ens ha delectat amb una interpretació moderna i contemporània de tot tipus de música (tradicional catalana, Jazz, funk, chanson francesa, etc).

Ens ha encantat veure el Palau per dintre.

En sortir, després d’esmorzar, hem fet un petit recorregut al voltant del Palau: hem recordat que el Palau és modernista, que fou construït per Lluís Domènech i Montaner, hem anat a veure on és la seu de l’Orfeó Català…

Ja veieu, hem passat un matí fantàstic!


Així acabem el trimestre!!!

Avui divendres 20 de desembre hem acabat el trimestre amb activitats molt divertides que ens han portat a relacionar-nos amb la resta de l’etapa.

Primer, segon i tercer hem anat a “Cagar el Tió” a la sala d’actes de l’escola perquè l’ocasió bé es mereix un lloc ben especial.

Ens ha cagat jocs per a totes les classes i torrons que ja hem pogut tastar!!!

Quart, cinquè i sisè hem tancat el trimestre amb una gimkana super xula que ens han preparat les mestres. Les proves han estat d’allò més distretes i ho hem passat molt bé.

A última hora, hem pogut estrenar els jocs de taula que ens ha cagat el tió i ens hem acomiadat fins l’any vinent.

Que tingueu tothom un bon final d’any i una bona entrada. Feliç 2020!!!


PROJECTE DELS VERTEBRATS A 3R

A 3r hem estat treballant al llarg del trimestre el projecte dels animals vertebrats.

A partir de la classificació d’imatges d’animals, hem descobert cinc grans grups de vertebrats: aus, mamífers, rèptils, amfibis i peixos.

En treball cooperatiu hem estat fent recerca sobre aquests grups d’animals. Hem investigat aspectes com el recobriment del seu cos, la respiració, l’alimentació, la reproducció o les extremitats.

Un cop acabada la recerca, cada grup ha fet un mural amb el resum del treball i una exposició oral dels continguts descoberts. També hem parlat d’espècies de vertebrats amenaçades i protegides a Catalunya.

 

 

Hem gaudit molt d’aquest projecte i hem après un munt de coses noves!