Sortida de 4t a l’Observatori de Pujalt

Aquest dimarts els alumnes de 4t vam visitar l’Observatori de Pujalt per ampliar els nostres coneixements sobre el Sistema Solar, que és el projecte que estem treballant ara a l’aula. Ens vam organitzar en tres grups de treball amb els quals vam anar passant per cada una de les activitats programades.

En una de les activitats vam fer una passejada virtual pel Sistema Solar aturant-nos a cada planeta i comentant-ne algunes característiques i curiositats. També vam poder tocar restes d’un meteorit!

 

En una segona activitat vam tractar aspectes com la força de la gravetat que atreu els planetes al voltant del Sol o el fenomen de la refracció de la llum.

 

A la tercera activitat vam parlar dels moviments de rotació i translació de la Terra, de les fases de la Lluna i dels eclipsis de Lluna i de Sol.

 

A més, vam poder veure les parts d’un telescopi i vam fer algunes observacions prenent consciència de la potència del Sol.

 

En conjunt, vam viure una jornada científica d’allò més interessant!


Estem molt contents perquè no parem de rebre avis.

Estem molt contents perquè no parem de rebre avis. Dilluns va ser el torn de l’àvia de la Lúa i l’àvia de l’Aina. Són visites que ens estan permetent tenir una visió molt acurada de com era la vida dels nostres avis quan eren infants.

L’àvia de l’Aina, la Carme, ens va ensenyar a jugar a un joc de cartes que es diu  “No val a badar!”. Aquest joc li van ensenyar altres persones d’una edat similar a la seva en una trobada. Ens va explicar que aquest tipus de jocs van molt bé per a la gent gran. Els nens de la nostra edat absorbim tot allò que ens envolta o se’ns explica i demostrem tenir bona memòria, però ens costa l’atenció. Les persones grans, a vegades, els va molt bé reforçar tant la memòria com l’atenció.

 

 

L’Elisa, l’àvia de la Lúa, va començar parlant de les diferències entre la manera de viure quan ella era petita i com ho fem nosaltres. Ella va estudiar en una escola rural, súper diferent a com és la nostra. Resulta que en una mateixa classe hi podien haver nens de diferents edats. Curiós!

La veritat és que el nostre entorn i costums són força diferents al dels nostres avis, però tots coincideixen al valorar que van tenir una infància molt feliç i no van trobar a faltar res. Quina sensació més bonica i satisfactòria, oi?

Vam acabar la trobada jugant a cartes, ella ens va ensenyar “el cinquillo” i “el burro”.

 

Avis i àvies, voleu que fem una partida?


Ens segueixen visitant més avis.

Els nens i nenes de tercer seguim súper engrescats amb les visites dels avis i àvies. La setmana passada van venir els avis d’en Marc i l’avia d’en Roger. Vam passar un matí molt interessant.

Els avis d’en Marc, la Rosa i en Jaume, ens van explicar coses del lloc on vivien. Fins ara havíem anat sabent del dia a dia més personal dels avis: què feien, l’escola, etc. Però i el barri, ha canviat molt el barri de Sants al llarg de tots aquests anys? Ens ho van estar explicant i la resposta és que sí. La història del nostre entorn més proper també ha patit canvis. I per il·lustrar-ho ens va portar un llibre molt interessant que vam estar llegint i veient les imatges.

 

 

L’àvia d’en Roger, l’Esther, ens va portar una gravació del seu pare Ramon, de 93 anys. En aquest vídeo hi havia en Roger fent preguntes al seu besavi que ens va permetre saber coses de la guerra i de com s’havien d’amagar per a que els policies no els trobessin. També vam saber una anècdota divertida amb unes monedes que en Ramon havia trobat en un lloc, pensant que eren de mentida i que van resultar ser d’or de veritat.

 

Ja veieu que totes aquestes visites ens apropen més als nostres avis i ens omplen de complicitat. Moltes gràcies!


Joc de simetries a 3r

A tercer de Primària hem jugat amb les simetries. Primer hem creat i hem reproduït figures per parelles.

Després el joc ha consistit en descobrir diferents eixos. Per fer-ho hem adjudicat un número de l’1 al 6 a cada peça de pattern blocks

.

Cada jugador ha tirat el dau tres cops i ha agafat cada vegada dues peces iguals que es corresponien al nombre obtingut. Així cadascú tenia tres parelles de peces.

Amb les peces obtingudes s’havia de configurar damunt la taula una composició simètrica.

Per comprovar els eixos de simetria hem fet servir miralls. Posant el mirall damunt l’eix la figura reflectida havia de coincidir amb l’original.

Si la figura que construíem tenia dos eixos obteníem 4 punts. Si només tenia 1 eix, 2. Hem aconseguit fins a 6 punts trobant figures amb 3 eixos de simetria!


A tercer ens segueixen visitant els avis!!

A tercer ens segueixen visitant els avis. Ens encanta escoltar tot el què ens expliquen de quan eren petits: com vivien, a què jugaven, què feien en sortir de l’escola… Aquesta setmana ens han visitat l’àvia d’en David i els avis d’en Jan i d’en Biel Gambús.

L’àvia d’en David, la Vicky, ens va fer jocs matemàtics. Primer vam jugar al bingo, però una mica canviat ja que era amb les taules de multiplicar. Ens en vam sortir molt bé perquè ens sabem súper bé les taules! Després vam resoldre un parell d’enigmes. La veritat que vam haver de pensar, però gràcies a les idees de tots vam arribar a la resposta. Per últim, la Vicky, ens va regalar un joc de geometria, vam estar una estona jugant i ens va agradar. Moltes gràcies!!

 

 

L’Antònia i en Manel, els avis d’en Biel i en Jan, ens van explicar a què jugaven: el bòlit, la xarranca o les xapes. I també ens van explicar una anècdota molt divertida amb uns animals. Resulta que ells vivien molt a prop del parc de l’escorxador i un dia, en sortir de casa, es van trobar un bou que estava just a la porta de casa. Van haver de tancar la porta a correcuita no fos cas que l’animal entrés.

En Manel i l’Antònia van insistir que jugaven molta estona al carrer. Clar, hi havia molts menys cotxes que no pas ara! Doncs resulta que quan era l’hora de menjar, els pares sortien al balcó i els cridaven que el plat ja era a taula. Al final, de tant parlar de jugar i menjar, a tots se’ns va obrir el cuquet de la panxa. I ves per on, l’Antònia i en Manel ens van preparar el seu berenar, pa amb oli i sucre. Quin descobriment! Per llepar-se’n els dits!!

 

Gràcies avis, ens ha encantat la vostra visita!


FLIC FLAC CIRC 2019

Aquest curs, per primera vegada, els alumnes de 5è han participat en un projecte anomenat Flic Flac Circ organitzat per l’IBE. El projecte al vàrem començar a treballar al desembre a les classes d’EF i la setmana passada el vam poder estrenar al Sant Andreu Teatre!

Després de tantes setmanes treballant en equip per muntar figures d’acrosport, amb alguna acrobàcia, dansa i expressió corporal, els alumnes tenien moltes ganes d’estrenar-ho i poder-ho ensenyar a les famílies i a altres escoles.

A continuació us deixem algunes fotografies i els vídeos de l’actuació de les dues classes. Esperem que gaudiu veient-lo tant com nosaltres vam gaudir fent-lo!

5èB: https://vimeo.com/336523000

5èA: https://vimeo.com/336523092


EXPOSICIÓ EDUCAR PER ACOLLIR

Els dies 14 i 15 de maig hem anat tots els cursos de la Primària a veure l’exposició “Educar per acollir” a les Cotxeres de Sants.

A l’exposició hi havia un recull de treballs i accions de la Xarxa Educativa de Sants-Montjuïc en Suport de les Persones Refugiades.

La Xarxa Educativa està formada per diversos centres educatius del territori i Stop Mare Mortum Sants, Hostafrancs i la Bordeta, i treballa de manera conjunta amb els infants i joves per fomentar l’esperit crític i els valors dels drets humans, en concret, els drets de les persones migrants i refugiades.

Com ja deveu saber, aquest curs la Primària vam fer manualitats, que es van vendre a la festa de St.Jordi de l’escola, amb l’objectiu de recaptar diners i fer una donació a Open Arms.

L’explicació de la nostra activitat solidària ha estat exposada a les Cotxeres.

Ens va agradar molt l’exposició i ens va fer molta il·lusió veure el nostre projecte exposat.

 


Projecte a 3r: Els nostres avis i àvies.

Divendres a la tarda ens va visitar l’Eugènia, l’àvia d’en Pau. Va participar en el projecte Els  nostres avis i àvies explicant com era l’escola quan era petita i com ho feia ella després, doncs va ser mestra.

Ens va dir que la seva escola era religiosa i que separaven els nens i les nenes.  També que  duien uniforme i una bata blanca, i les lliçons se les havien d’aprendre de memòria. Cada dia els hi preguntaven les coses que havien estudiat i sovint recorrien a les cançons per facilitar la memorització, per exemple amb les taules de multiplicar.

 

Ens va explicar que seien en pupitres, i es deien així perquè la taula estava enganxada a la cadira. Les classes eren en castellà i els alumnes es dirigien a la mestra parlant-los de vostè. Havien de ser molt respectuosos i no gosaven interrompre. Quan algun alumne s’equivocava o feia alguna entremaliadura, els hi feia copiar molts cops en un paper que no ho faria més.

I el pati, a què jugaven els nostres avis quan eren petits? Doncs l’Eugènia també ens ho va explicar, i el millor és que hi vam jugar!! Deia que s’ho passaven molt bé amb les xapes, amb el joc dels disbarats i el telèfon.

El cert és que va ser una tarda súper enriquidora i, com era d’esperar, ens van sorgir un munt de preguntes, que l’Eugènia va anar responent amb molta amabilitat.

Eugènia, moltíssimes gràcies per venir!!!


Mercabarna: Creix amb el peix

Dimecres vam anar a Mercabarna a fer una activitat que s’anomena “Creix amb el Peix”.

Sabíeu que Mercabarna és el mercat dels mercats? Això vol dir que distribueixen productes a totes les botigues de Barcelona i rodalies. Hi ha de tot: fruita i verdura, carn i peix. Nosaltres vam anar a la secció del peix.

Vam fer dos grups. Primer uns vam començar visitant les naus del peix. Allà vam tenir l’oportunitat de veure alguns exemplars de peixos: seitons, sardines, salmó, navalles, mol·luscs, calamars, verats o lluç. Ens van explicar algunes curiositats de cada animal com les brànquies, la forma de la boca o les dents. Va ser interessant.

 

 

Després, vam anar al museu del peix. Allà vam fer un petit recorregut per les diferents maneres de pescar, des de les més antigues fins les més actuals. Vam aprendre, també, que el peix es pesca a la nit i que es fa una subhasta a la baixa per vendre’l als mercats. Força interessant tot el que ens van dir.

 

Quan va arribar l’hora de dinar, Mercabarna ens va convidar a un bon tiberi. Vam menjar una amanida de gambes i tonyina, lluç arrebossat, seitons i calamars a la romana. Tot acompanyat d’unes llesques de pa amb tomàquet. Per postres, plàtan. Ja veieu que ens vam quedar ben tips.

Va ser un dia rodó: divertit, interessant i enriquidor.


SORTIDA A LA PEDRERA

Els de 2n hem anat a la Pedrera i hem fet una mica d’exploradors.

 

 

Primer hem fet un taller per descobrir els temes de natura que hi ha a les rajoles.

 

Per fer-ho ens hem posat el barret i la bossa d’exploradors.

 

 

Hem trobat els diferents elements amb ajuda del plànol de la Pedrera.

 

Hem pujat a les golfes i al terrat.

 

En arribar al final de l’expedició  hem trobat un cofre amb un missatge de Gaudí.