Excursió a Tarragona i tiberi romà a l’escola

Sabeu per què l’escultura d’August va descalça? Què és el ceptre? Per què els carreus de la muralla tenen marques? Per què van decidir construir una ciutat a l’actual Tarragona? En què consistien les carreres al circ i com es comptaven les voltes? Qui eren els patricis? Qui eren els gladiadors i com eren les lluites?

Si encara no ho sabeu, pregunteu-ho als alumnes de 5è, són tots uns experts en Tarraco!!!! Han treballat l’Època Romana i han après moltes curiositats.

I què menjaven els romans? De quina manera i amb quins estris? Això també ho sabran respondre ells mateixos, ja que ho han viscut de primera mà.

Com a tancament del projecte, hem fet un dinar “a la romana”. Hem portat corones de llorer i hem menjat aliments de la cuina mediterrània: olives, olivada, pollastre amb dàtils, arròs amb salsa de polenta i raïm. I per acabar… hem brindat amb most!!

 

 


5 al dia.

Dimarts 18 els alumnes de 4t vam anar d’excursió al Mercabarna, al sector de les fruites i les hortalisses. Allà ens van explicar per què és tan important menjar 5 racions de fruita i hortalisses al dia com a base d’una dieta saludable. Tot plegat va servir per recordar quins són els aliments fonamentals per al correcte desenvolupament dels nens, per la seva riquesa en vitamines, sals minerals, fibra i carbohidrats.
Gràcies al recorregut per les diferents naus de Mercabarna, vam poder reconèixer productes frescos de temporada i proximitat.

Una de les activitats que ens van proposar va ser tastar aliments. Així que vàrem haver d’activar el sentit del gust per tal d’esbrinar de què es tractava. Hi havia: ceba crua, aranja, llimona, tomàquets, taronja i endívia. Molt xulo i quin gust tenia tot….

Després de caminar per allí, va arribar l’hora de dinar. Ens van convidar a un menú molt saludable. De primer plat ens van donar una amanida variada. El segon el vam posar nosaltres en forma d’entrepà i, per postres ens van donar una macedònia. Per beure, aigua i suc de taronja. Vàrem sortir molt contents i amb la panxa ben plena.

Va ser un dia rodó i vàrem entendre molt bé que tenir una bona alimentació quan som infants és la clau per prevenir malalties que apareixen a l’edat adulta, com el càncer i els problemes cardiovasculars.


LES FRACCIONS A 4t

L’aprenentatge de les matemàtiques sempre és més efectiu des de la vivència i la descoberta. D’aquesta manera permet que s’entenguin i s’integrin els conceptes  des del principi.

Per això a 4t hem introduït les fraccions amb materials diversos: cubs multilink, tires de paper de la mateixa mida,… Sense gairebé adonar-nos hem treballat el concepte de fracció, hem trobat fraccions equivalents, la fracció d’un nombre,…

   

 

Sabíeu que en una fracció quan més gran és el nombre del denominador més petita és la fracció? A nosaltres no ens ha costat gaire descobrir-ho.


Setmana Fantàstica de Carnaval

Altre cop en arribar el febrer ens hem preparat per rebre a Sa Majestat Carnestoltes “el rei dels poca soltes” per això hem estat fent les disfresses per quan arribés el gran dia de lluir-les.

Els primers en acompanyar-nos han estat els Ambaixadors i és clar, no pot haver bon “Arribo” si no va acompanyat d’unes divertides consignes: cara pintada, accidentats i roba del revés!

Amb tots aquests preparatius hem arribat a Dijous Gras, dia que esmorzem junts al pati fent un tastet de la deliciosa botifarra d’ou.

A punt estem per rebre el nostre estimat Carnestoltes i per aquest motiu hem elaborat entre tots un majestuós Pregó. Sa Majestat ha arribat amb comparsa i l’esperàvem junts al pati per seguir amb la gran disbauxa!

I per tancar la setmana fantàstica de Carnaval, divendres a la tarda ha arribat el dia de lluir disfresses i balls. Mireu que bé que ens han quedat!!!

I després cada curs ens ha mostrat la seva coreografia per acabar amb ballada general.

Ja només us falta poder veure les danses, aviat us penjarem els vídeos.

BON CARNAVAL


MULTIPLIQUEM A 3r

Aquest trimestre a 3r estem practicant la multiplicació. Per comprendre millor aquesta operació, vam començar treballant amb els reglets numèrics. Així, vam arribar a construir multiplicacions de més d’una xifra com, per exemple, 4 vegades el 27 (4 x 27) i vam poder observar-ne el resultat.

 

El pas següent va ser representar les multiplicacions de manera gràfica, descomponent en centenes, desenes i unitats. Per fer-ho, dibuixem tants “calaixos” com vegades es repeteix el número que estem representant. Després, comencem a fer agrupacions, tenint en compte que deu unitats fan una desena i que deu desenes fan una centena. Un cop fetes les agrupacions, cal fer el recompte per calcular el resultat de la multiplicació.

 

Per posar en pràctica els aprenentatges, vam estar jugant amb un tangram de multiplicacions.

 

 

Tot plegat ens està ajudant a comprendre millor aquest concepte matemàtic!


A 2N INTRODUÏM LA MULTIPLICACIÓ

A 2N DE PRIMÀRIA HEM INTRODUÏT EL CONCEPTE DE MULTIPLICACIÓ . AMB DIFERENT MATERIAL HEM JUGAT A FER DOBLES, TRIPLES …AQUESTS MATERIAL ENS VA MOLT BÉ PER ENTENDRE QUÈ VOL DIR MULTIPLICAR .

DESPRÉS DE JUGAR MOLT, HEM CALCULAT ALTRES MULTIPLICACIONS DINS L'”ARMARIET ” DE LA MULTIPLICACIÓ. UN NEN N’ESCRIVIA UNA I L’ALTRE COMPANY L’HAVIA DE DIBUIXAR, ENCERCLAR LES DESENES I CALCULAR ELS RESULTAT.

ANEM PER BON CAMÍ!!!! SEGUIREM AIXÍ, JUGANT I APRENENT!!!!

 

 


Com respirem?

A quart de primària estem estudiant l’aparell respiratori. Sabem que si no respirem morim, està clar; però com ho fa el cos per obtenir oxigen i eliminar diòxid de carboni? Quines parts s’encarreguen de fer aquest procés tan necessari?

Durant uns dies vàrem estar estudiant la teoria, aprenent noms com: fosses nassals, faringe, laringe, tràquea, bronquis, bronquíols, pulmons o diafragma. La veritat que entre el que ens explicaven i alguns vídeos, ho vam entendre força; però volíem saber-ho amb més detall. Així és que vam pensar que disseccionar uns pulmons seria la millor manera de donar sentit a tot això.

Dit i fet, vam fer-nos amb uns pulmons de xai, amb una lupa, tisores de cuina, draps vells i guants de làtex. Amb tot aquest material, sols era qüestió d’identificar totes les part i veure quina funció desenvolupaven. Primer, amb l’ajut d’un tub i una canyeta, vam bufar per la tràquea i vam veure que els pulmons s’inflaven. Va ser súper xulo!

 

Després, amb les tisores, vam tallar la tràquea i vam veure els anells que la formen, vam anar baixant fins arribar als bronquis… Tot plegat molt emocionant i interessant.

Ara sí tenim clar el recorregut que segueix l’oxigen des que entra per les fosses nassals fins que és expulsat en forma de diòxid de carboni. Una acció que fem de manera inconscient i com n’és d’important!


Llums a escena

Aquesta setmana els alumnes de 4t hem anat al Teatre Nacional de Catalunya i hem tingut l’oportunitat de passejar pels interiors de l’emblemàtic recinte. Allà hem après com són d’importants els llums a l’escena i el significat que atorguen a cada moment, en funció si són laterals, frontals o zenitals. Sabíeu que abans de cada obra han de fer una maqueta de l’escenari i estudiar la col·locació dels llums? Quina feinada!

Bé, apresa la teoria, havia arribat el nostre torn i teníem un encàrrec: dissenyar un escenari i il·luminar-lo.

Ens van abastir, però,  de tot tipus de material: plastilina, papers de colors, goma eva, tisores, silicona freda, lots, llapis, goma, grapadora, etc. De cop se’ns va girar feina. Calia deixar volar la imaginació i pensar què fer, com i de quina manera representar-ho. Doncs apa, tothom a treballar!

Després de molta estona de feina, a continuació us mostrem els resultats. Esperem que us agradi tant com a nosaltres!