REPTES PRESENTATS A LA MOSTRA DE ROBÒTICA DE TRAMS

L’alumnat de 4t d’ESO que fa l’optativa de Tecnologia ha preparat uns reptes per presentar a la Mostra Virtual de Ròtica que organitza la Fundació Trams. Enguany són reptes relacionats d’alguna manera amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible). En el seu cas ho estan amb l’ODS 11 Ciutats i Comunitats sostenibles.

Els projectes duts a terme són: Alimentador automàtic, Barrera de pàrquing, Alarma antirobatori i Sirena d’un cotxe de policia.

 

 

 

https://vimeo.com/706077568

Gràcies, còmplices!

El gran Ferran Adrià va dir un cop que “la cuina és un llenguatge mitjançant el qual es pot expressar harmonia, felicitat, bellesa, poesia, complexitat, màgia, humor, provocació i cultura“. I jo afegeixo que la cuina també expressa complicitat.
Per això us dic gràcies, còmplices. Sí, còmplices perquè heu entomat un repte que se us va posar al davant ara farà gairebé dos anys. 
 
Molts alumnes començàveu a cuinar sense tenir gaire idea de com fer-ho… i us n’heu acabat enamorant.
Algun papi i alguna mami no cuinava gens… i s’ha enganxat a la cuina “per culpa” del seu fill o filla.
Alguns no sabíeu pelar una patata… i ara sou els mestres de l’esferificació de mango.
Alguns vespres a casa només es veia Masterchef per fer safareig… i ara critiqueu en família les decisions del Jordi Cruz i de la Samantha.
Alguns no podíeu veure la verdura ni de lluny… i ara, com a mínim, la tasteu si l’heu cuinada vosaltres.
Alguns mai no havíeu tastat ingredients de la Xina o del Japó… i ara cuineu okonomiyaki a casa un cop per setmana (i a casa n’estan farts!).
Alguns no recordàveu preparar la recepta a casa… i aquest curs us acabàveu enfadant amb els companys que no se l’havien preparat perquè us feia gaudir menys de l’experiència.
Alguns no cuinàveu gaire a casa… i la cuina va esdevenir una aliada imprescindible durant el confinament.
A alguns no us agradava gaire cuinar… però ara cuineu les receptes que amb molt de carinyo us van ensenyar a fer les vostres àvies.
Alguns començaveu amb ganes i il·lusió… i heu aconseguit encomanar aquesta motivació energitzant a companys i fins i tot al profe en aquells dies que són “una mica més durs”.
 
 
Així que no puc fer res més que donar-vos les gràcies
   … per entomar el meu repte
   … per motivar-vos per la cuina
   … per tastar allò que no us agrada però que jo us portava al taller amb molta il·lusió
   … per compartir amb mi els trucs culinaris que han passat de generació en generació a casa vostra
   … per animar els vostres fills i filles a seguir cuinant a casa
   … per no renyar-los gaire quan deixaven la cuina una mica desendreçada
   … per confessar-me que us he fet estimar la cuina
 
 
Perquè no hi ha res més bonic que compartir allò que ens agrada.
 
I com sé que alguns dels vostres fills i filles no us ho hauran ensenyat, us compartim un recull dels portfolis que tenen tot el que han estat treballant els i les xefs durant aquests dos anys. Podeu mirar tota la feinada que han fet tots els companys i companyes i deixar-hi algun missatge si voleu.

La veritat és que han fet moltíssima bona feina i no tenim cap dubte que podran arribar allà on vulguin.
 

https://padlet.com/jmairal/1kz1nt56ivfzqprz

Veureu que alguns no permeten accedir per qüestió de permisos. En altres casos el vincle ja no funcionava o no era operatiu. En qualsevol cas, demaneu-los que comparteixin amb vosaltres tot el que han treballat al llarg de 1r i 2n d’ESO!

Nois, noies, ha estat un plaer compartir aquests dos cursos amb vosaltres. 

Seguiu cuinant amb i per a aquells que us estimeu.

Fins sempre,
 
            Quim Mairal

Màquines elèctriques

Un dels temes treballats aquest curs pels alumnes de l’optativa de Tecnologia de 4t d’ESO ha estat el de l’electricitat. Han après a interpretar, dissenyar i crear circuits elèctrics, i com a punt final del tema han creat una màquina elèctrica. Aquesta podia ser sobre un tema lliure i alguns dels projectes han estat un ascensor, una cinta transportadora, un tallagespa i un ventilador domèstic. En els següents vídeos els podeu veure en ple funcionament.

 

 

 

L’atmosfera i el que comporta

Els alumnes de 1r d’ESO hamn representat les capes de l’atmosfera de manera proporcional i han investigat sobre els diferents fenòmens relacionats amb ella com la pluja àcida, l’smog, la minva de la capa d’ozó, l’efecte hivernacle o la contaminació.

 

Ones i so

Des de Física de 2n de Batxillerat s’ha estudiat el so com a ona mecànica. I concretament s’ha estudiat com obtenir les diferents notes musicals calculant la quantitat d’aigua amb la que s’ha d’omplir un tub d’assaig. Després d’una sèrie de càlculs, es van obtenir les freqüències de les 7 notes musicals amb les que vam mirar de reproduir un fragment d’una de les melodies de “El senyor dels anells”

https://vimeo.com/533890150

 

Xerrada del Guillem Anglada, astrofísic.

A 2n d’ESO ens va visitar en Guillem Anglada, professor d’astrofísica de la Universitat Queen Mary de Londres i col·laborador de l’Institut Català de l’Espai. Ens va explicar el seu projecte NÜWA: una ciutat a Mart a l’any 2100. Ens va proposar el repte de dissenyar una ciutat en un indret concret de la superfície de Mart, no només a nivell físic sinó també pensant en l’estructura sociopolítica i cultural d’aquella nova civilització.

https://vimeo.com/510717256

 

 

El mètode científic

Els nois i noies de 2n d’ESO han estat treballant el mètode científic i,com no podria ser d’una altra manera, ho han fet posant-lo en pràctica: s’han fet preguntes, han formulat hipòtesis, han experimentat i han comunicat les seves conclusions en forma de pòster científic. Aquí en teniu una mostra.

Biologia 1r de batxillerat

Aquests són els enllaços de la feina que ha fet l’alumnat de la matèria de Biologia de 1r de Batxillerat aquest trimestre.

En un primer bloc vam estudiar l’aigua, els bioelements, les sals minerals i els fenòmens osmòtics i van haver de fer algun tipus de presentació per ajudar en la seva exposició oral. Són aquestes tres:

https://www.canva.com/design/DAEIf4Xdw0o/Po7f4OGAspazKoL3liGk5A/view?utm_content=DAEIf4Xdw0o&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton

https://docs.google.com/presentation/d/1KPZhD0ui2rc78yDfnSxfozjBg5kRBXslD6Si1Ww3Ems/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/presentation/d/1fODekhpZl7Y5nz78g2XGyJ7WWTIJ183_7KTp2zG6lLI/edit?usp=sharing

 

En el segons bloc vam estudiar els glúcids, els lípids i les proteïnes i van haver de crear un “Google Sites” amb la mateixa finalitat que abans. Són aquests tres:

https://sites.google.com/escola-proa.cat/grup-base-1/p%C3%A0gina-principal

https://sites.google.com/view/glucidslipidsproteines/inici

https://sites.google.com/escola-proa.cat/grupbase3/p%C3%A0gina-principal