A la matèria d’Educació Visual i Plàstica de 2n d’ESO hem realitzat un curtmetratge sobre diferents aspectes de la Covid. La idea ha consistit a aplicar una sèrie d’elements del llenguatge audiovisual que hem estudiat prèviament en una narració visual curta amb temàtica pandèmica, tot un clàssic d’aquest curs.
Aquí en teniu un exemple.
Durant les últimes setmanes els alumnes d’Educació Visual i Plàstica de 2n d’ESO estan gravant un curtmetratge. En breu els tindrem a punt. De moment unes quantes fotos dels rodatges.
A continuació us mostrem com ha quedat el mural a base del mapa del districte i el seus llocs emblemàtics, assenyalats a partir de cartells per cada barri, fets amb dades de densitat de població i llocs d’interès.

A 3r d’ESO aprenem l’ús dels materials i els traçats bàsics fonamentals propis del dibuix tècnic. També n’explorem aplicacions artístiques. En aquest cas produïm variacions geomètriques basades en l’obra de Kandisnki “tensió suau nº85”.

Aquest projecte vol treballar de forma transversal la escultura amb el dibuix. A través de diverses tècniques escultòriques, els alumnes podran familiaritzar-se amb els materials de forma creativa i reflexionen sobre les seves creacions artístiques des de les emocions i el sentit crític.
Activitat 1: Escultura de fang. Veure amb les mans
En aquesta activitat els alumnes treballen el modelatge amb fang, donant forma i vida a la matèria. Aprenen a “veure amb les mans”, a partir de la experimentació de la percepció del material a partir del sentit del tacte. Mentre la música sona, els artistes creen amb llibertat. Les formes figuratives van sorgint i juguem a trobar significats i a relacionar-los amb les imatges i les sensacions.
Activitat 2: Escultura de plans.
En aquesta activitat els alumnes experimenten amb la construcció amb plans de cartolina de colors. Les possibilitat tècniques i sensorials són molt diferents al fang. Mentre que el fang és més sensorial i emocional, el treball amb plans és més racional i intel·lectual.
En grups de 4, han creat formes abstractes. Han buscat rectes, corbes, han retallar i enganxar, fina a delimitar l’espai per crear volum.
En aquest projecte es vol treballar el color i la pintura a través de diverses tècniques pictòriques i les seves capacitats expressives. Faran un recorregut per alguns moviments artístics com el Fauvisme, l’Expressionisme abstracte o el Pop Art. També reflexionen sobre les seves creacions artístiques des de l‘anàlisi, el sentit crític i les emocions.
Activitat 1. Taller de pintura al Tremp. Fauvisme
En aquesta activitat els grups d’alumnes han creat pintures al tremp d’ou, i tot seguit, amb la pintura que han creat, han donat forma i vida a noves versions d’obres fauvistes famoses partint d’una imatge en blanc i negre. Com els artistes fauvistes (en francès “besties”), han aplicat el color de forma lliure i espontània, però conservant el contorn de la figura.
Activitat 2. Pintura , música i emocions. Kandinski
En aquest taller s’agafa com a referent l’expressionisme abstracte de Kandinski. A través de la música, els grups treballen la sensibilitat i la espontaneïtat del color i la pinzellada.
Els alumnes 3r ESO B han posat en pràctica els coneixements de geometria de Visual i Plàstica per crear un Mandala amb guixos de colors. És un treball cooperatiu basat en la idea de Mandalà tibetà: formes geomètriques emmarcades en un cercle i que esdevenen efímeres, ja que la forma i color desapareixeran per l’erosió i el clima. Ens conviden a reflexionar sobre la impermanència de la vida.
Amb el grup 2n ESO hem introduït el precinema posant en pràctica la il·lusió de moviment amb l’APP Gifinator. Aquesta aplicació crea un vídeo GIF a partir d’una sèrie d’imatges fixes de manera que simulen el moviment continu quan es veuen a una velocitat variable. Això succeeix gràcies a la “persistència retiniana”, fenomen òptic que consisteix en què una imatge perdura a la retina durant 1/15 de segon de manera que podem veure la il·lusió de moviment.
Gif_animat_Maria_M from Escola Proa on Vimeo.
A través de jocs i de l’experiència dels sentits, els alumnes de 1r d’ESO deixen anar el seu potencial creatiu a PLASMUS, una sèrie de tallers on s’uneixen la plàstica i la música, la consciència corporal i l’emocional.
En el primer taller han caminat lliurement amb els ulls tancats acompanyats sense paraules ni manipulacions. O dibuixar amb el dit a través de l’esquena d’un company, els ha fet conscients del que és escoltar amb tot el cos, i han pogut comunicar-se i expressar-se de formes diferents, lliures de judici.
Lluís i Genís
VID_20160914_132032 from
Escola Proa on
Vimeo.
VID_20160914_120325 from Escola Proa on Vimeo.